Auti i ljudi

Alfa Romeo SZ i Igor Markota

Najljepši ružni auto jedna je od najgrubljih, ali i najistinitijih rečenica ikada napisanih o ovom egzotičnom automobilu

Branimir Tomurad | 10.11.2016.

Alfa Romeo i Centro Stile Zagato surađivali su na izradi eksperimentalnog sportskog automobila ES-30, kako su radno zvali projekt, koji je temeljen na dobro znanom velikoserijskom ovjesu Alfe 75. Finalni proizvod, Alfa SZ, prvi auto koji je kompjutorski modeliran i proizveden u samo 1036 primjeraka od 1989. do 1991. godine, sve je samo ne serijski. Zbog svojeg neobičnog izgleda nazvali su ga čudovištem (Il Mostro), a mnogi su ga počastili epitetom najljepšeg ružnog automobila na svijetu. Danas je rijedak, skup, cijenjen i privlačan.

“Kupnja auta je bila noćna mora, tražio sam uredni primjerak koji je brižno pažen. Nakon nekoliko neuspješnih pokušaja pregovora i odlazaka po auto, a jedan od njih je bio dolazak kamionom za prijevoz auta u Italiju, ovaj primjerak našao sam u Švedskoj. Imam ga dosta dugo i sve što na njemu nije original uzelo je golemo vrijeme i volju kako bi bilo bolje nego u originalu”, svoju priču počinje Igor Markota, strojarski inženjer koji nam je jedva stao pred objektiv. “Što ću ja na slici? Ovaj auto jedini treba biti na slici. On je utjelovljenje idealnog automobila za moj pojam jer je neobičan, egzotičan i... (pokazuje auto) nemoguće je ne zaljubiti se, zar ne?”

Svi su primjerci Alfe SZ iste boje: crvena s unutrašnjošću boje meda, ali postoji jedan primjerak obojen crno kojeg je vozio Andrea Zagato. Model RZ, identičan ali kabriolet, nudio se u čak tri boje – crvena s crnom kožom, žuta s crnom kožom te crna s crvenom kožom. Modela RZ proizvedeno je tek 278, od ukupno planiranih 350 i to u razdoblju od 1992. do 1994. godine. Iako djeluju kao dva ista auta, osim dijelova prednjeg kraja i poklopca minijaturnog prtljažnika sve je različito. “Nedavno sam sanjao kako vozim RZ, sigurno će mi se i to ostvariti jer se meni uvijek sve ostvari”, kaže Igor komentirajući taj model kojem, kao i SZ-u, cijene stalno rastu i sve je teže domoći se auta iz snova za neki razuman novac.

Performanse Alfe SZ naveliko su opjevane i mnogim testovima u njezino vrijeme, a jedan od vozača izmjerio je 1.4G u zavoju. “Aerodinamički dorađena podnica je dobra, ali ne baš toliko, ali i za današnje pojmove SZ juri, skreće i koči izvanredno”, dodaje Igor. Istrenirano oko odmah će primjetiti da ovo nisu originalni kotači, već col veće savršene kopije od 17 cola. “Na 16 cola auto jednostavno ne izgleda dobro, a i niži profil guma puno se boljim pokazao u vožnji”, objašnjava Igor. "Prije 10 godina izrada srca kotača na CNC stroju kod nas je zvučala kao znanstvena fantastika, ali to smo uspješno odradili. Iza prednjih kotača kriju se AP Racing čeljusti i trkaći diskovi koji su sjajna nadogradnja jer je originalni sustav kočnica ipak preslab ako namjeravate ozbiljno juriti."

Ovjes Alfe 75 bio je baza i za ovaj model, ali ga je tadašnji šef Fiat/Lancia reli tima Giorgio Pianta doradio uz pomoć Konijevih hidrauličnih amortizera. U ono vrijeme mijenjanje tvrdoće na tipku, iz kokpita, bilo je znanstvena fantastika. Veliki trolitreni V6 motor dobro je znan iz Alfe 75 i autu daje dostatne performanse, ali “čitav auto počevši od ovjesa, kočnica i aerodinamike može izdržati puno više snage”, entuzijastično će Igor, nabrajajući gdje je sve i kako jurio SZ-om. Nekada je bio redovno vožen gradom, sada uglavnom stoji i brižno se čuva u garaži. “Ne, nisam ga se zasitio”, Igor odgovara na podbadanje što je sljedeće, “već sam u procesu s jednim još egzotičnijim Alfa Romeom koji je osvanuo u oglasu i djelovao kao nečija zafrkancija, ali ispostavilo se da nije tako - u kontaktu sam nasljednicima iz obitelji vlasnika koji žive u SAD-u”, nastavlja Igor s iskrom u očima i ne želi otkriti detalje.

Ako ste mislili da ste entuzijastični, evo još jedne crtice iz povijesti ovog auta. Njegov je redni broj 844, a kako je ta registarska oznaka bila zauzeta, Igor je došao do vlasnika tablice. On je vozio Golfa Dvojku. Igor ju je otkupio kako bi zadržao tablice, a zatim mu je golfa poklonio nazad. “Čovjek je mislio da sam lud (smijeh). Dobro, možda malo i jesam, ali što ću kada volim SZ”