Auti i ljudi

Audi A6 na struju i Ivica Repić

Ivica Repić iz Ivanca preradio je Audi A6 2.8 u elektroautomobil, i ne samo to - puni se na solarnim panelima postavljenim na kuću, do tri dana može napajati kuću strujom, ali i koristiti se za kuhanje, navodnjavanje vrta...

Branimir Tomurad |

Ivica Repić dobro je poznat u krugu samograditelja električnih automobila čija zajednica nezaustavljivo raste. Živi u Ivancu i nakon Citroena AX na struju s kojim je sudjelovao na reliju električnih vozila po Hrvatskoj odlučio je složiti još jedan auto. Odabir golemog Audija A6 2.8 s V6 benzincem pomalo je neobičan odabir, ali niti približno neobičan kao ideje kojima nam je Ivica pokazao kako živi i kako se koristi alternativnim načinom dobivenom električnom energijom.

Obiteljska kuća u Ivancu ni po čemu ne bi odskakala od okoline da na njoj nisu solarni paneli. Jedan set za grijanje tekuće vode, drugi za dobivanje struje. Ispred kuće čak su dva "zelena" automobila, spomenuti Audi A6 i tunirani Prius koji s dodatnim setom baterija prelazi više od 120 km isključivo na struju. "Ma to je jednostavno, dodao sam set baterija u prostor za rezervni kotač, premostio jedan relej i Prius može voziti jako dugo na baterije. U tome mi je pomogla ekipa s foruma koja ima slična iskustva, a kako sve dijelimo, tako se slaganje elektroautomobila ne otegne već ide relativno glatko i brzo", skromno započinje Ivica koji ne pati od neke prevelike estetike. Na Audiju A6 izvana ni po čemu ne možete doznati da je riječ o autu na struju. Nema nikakvu naljepnicu niti oznaku.

"Radim u Ludbregu, svaki dan električnim autom vozim se na posao i ušteda je poprilično velika kada se sve zbroji. Ali to je već stara priča, uvijek me zabavljaju novi načini korištenja električnih automobila", nastavlja Ivica otvarajući prtljažnik i montirajući mali stol s električnim kuhalom. "Evo, može se koristiti za kampiranje, frižider i kuhalo može napajati nekoliko dana." To je već ugodno iznenađenje, jer Ivica nije klasični samograditelj već razmišlja mnogo šire. "U ovom autu pohranjeno je 24 kWh i mogu prijeći oko 200 kilometara vozeći, ili kuću mogu napajati čak tri dana strujom. Dakle, nestane li struje, doma nemamo problem već s veseljem nastavimo kao da se ništa nije zbilo. Jasno, zeleno razmišljanje zahvatilo je i kuću", pokazuje nam Ivica sve detalje očito prepun dobrih trikova. Na pitanje u čemu je kvaka, pokazuje nam tek jedan primjer: "evo, perilica za posuđe koristi već zagrijanu vodu iz spremnika topline pa ne mora jako dogrijavati vodu. Uz stroj za pranje rublja, peglu i pećnicu koji su najveći potrošači, utrošak za rasvjetu zahvaljujući LED žaruljama doslovce je smiješna stavka", zadovoljno će Ivica.

Auto se nije složio preko noći. Prvo AX, pa zatim ovaj auto, kao i Prius, koji je opet priča za sebe. "Forumska zajednica samograditelja je izuzetna skupina ljudi voljnih pomoći iskustvom i znanjem kada je to najpotrebnije. Puno je početnika uspjelo dogurati do registracije automobila svojim trudom i uz pomoć nesebično podijeljenog iskustva", nastavlja Ivica pričajući o forumu na e-vozila.com. Jasno, rado smo prihvatili vožnju do obližnjeg vrta u Audiju. "Za nekoga tko ima vrt na nekoj udaljenoj lokaciji ovaj je auto idealan. Struja se može koristiti za spravljanje obroka, za frižider s pićem, za navodnjavanje uz pomoć električne pumpe ili za napajanje vikendice strujom - mogućnosti ima bezbroj", nastavio je Ivica demonstrirajući nam sve što Audi A6 na struju može.

U vožnji je tih, čuje se zvuk guma i servouređaj volana kojeg Ivica pali kada manevrira ili se parkira. "Ovaj auto možda nije lijep ili perfektno detaljno složen, niti mi je to bila namjera. On ima svoju funkciju koju ispunjava savršeno za ono što ja trebam i - to je to." završava Ivica gotovo nečujno vozeći zemljanim putom natrag prema garaži. Uvijek ostaje pitanje koliki je trošak slaganja ovakvog automobila. Ukratko i vrlo grubo, dvostruko ili čak trostruko jeftinije od novog električnog automobila. U ovom slučaju, od oko 70.000 kuna, ovisno o tome koliko litijskih baterija kupite, one su ipak najskuplja stavka. Jedino što mu nedostaje je klima uređaj, ali, "za to imam tunirani Prius", kroz smijeh će Ivica, očito oboružan odgovorima na sva škakljiva pitanja...

I još nešto. Ivica nam je uz pomoć struje iz Audija ispekao palačinke usred vrta. Simpatičan potez koji samo pokazuje koliko daleko pragmatičan čovjek sa spretnim rukama, dobrim idejama i tehničkim znanjem može dogurati. A vi? Jeste li vi razmišljali o samogradnji električnog vozila?