Kolumna

Ilegalne biljčice lakše se uzgajaju ako imate električni automobil

Agresivna politika državnih dotacija za kupnju električnih vozila u Americi neočekivano je pogodovala lokalnim farmerima koji uzgajaju biljčice čiji nas dim omamljuje

Vladimir Baće |

Kako bi ostvarili plan popularizacije električnih automobila i značajno povećali njihov udio na cestama, gotovo su sve razvijene zemlje uvele neki vid olakšica pri kupnji odnosno beneficija vlasnicima električnih vozila tijekom njihove uporabe. Takve olakšice kreću se od onih jednostavnih, poput izbjegavanja dodatnih poreza koji opterećuju vozila pogonjena motorom na unutrašnje sagorijevanje, jednokratnog sufinanciranja pri kupnji, pa sve do besplatnih parkirnih mjesta i besplatnog ulaska u središta velikih gradova. Zahvaljujući njima, ali i agresivnom razvoju tehnologije, danas sve češće nailazimo na električne automobile u svakodnevnom prometu.

Nekako istovremeno s ekološkim osvještenjem i agresivnom politikom državnih subvencija električnih automobila u Americi se događa još jedna revolucija. Postupnom legalizacijom uporabe i prodaje kanabisa u Sjedinjenim državama nastao je i pravi bum uzgajanja ove biljke a i legalno tržište koje sada bilježi preko 6 milijardi dolara prodaje agresivno raste. Kako je kanabis biljka koja se većinom uzgaja u zatvorenom, osvijetljena jakim žaruljama koje simuliraju sunčevu svjetlost, njezin uzgoj troši prilično velike količine električne energije jer te žarulje i griju dragocjeno bilje. Štoviše, neka predviđanja su da će potrošnja električne energije za uzgoj kanabisa rasti otprilike istom brzinom kao i ona za punjenje električnih automobila.

Sada se sigurno pitate kakve veze ima uzgoj marihuane s električnim automobilom? Možda u hipijevskom idealu o očuvanju okoliša? Ne, govorimo o nečem s čim se lako može poistovjetiti svatko tko voli pronalaziti zgodne rupe u zakonu, odnosno o - cijeni električne energije. Naime, uz brojne olakšice pri kupnji električnih vozila, neke američke države imaju i subvencioniranu cijenu električne energije za potrebe punjenja električnih automobila kod kuće.

Riječ je o popustima na noćne tarife koje naizgled nisu velike, možda 5 centi po kilovat satu. Za ostvarenje ove subvencije dovoljno je imati električni automobil čija je starost potpuno nebitna. Istodobno, zahvaljujući velikim subvencijama na kupnju novih električnih vozila ona rabljena, većinom vraćena iz leasinga, postižu iznimno niske cijene jer ne vlada nestašica za njima. Nije fer reći da je tržište zasićeno, ali zločesti napis mogao bi biti i takav.

Stoga snalažljivi uzgajivači kupuju rabljene električne automobile, često ne pitajući za njegovo stanje ili udaljenost, i koriste ih isključivo kao izvor subvencija. Ona nije velika, no ako imate farmu sa stotinjak kilovata instaliranih lampi ušteda može biti prilična. Kao što nam je rekao jedan američki trgovac rabljenim automobilima, "Imam kupce koji kupuju na neviđeno i šalju šlepu po auto, a udaljeni su peko 300 km. Onda me nazovu nakon godinu i više dana i pitaju da gdje se puni automobil, jer ih odjednom žele koristiti kao prijevozno sredstvo."

Šokirani ste? I mi isto! O temi se već počelo pomalo šuškati. Kada čujete glas o tome, svakako spomenite da ste trač prvo čuli ovdje kod nas, na Autozoni ;)