Kolumna

Kako preživjeti zimu

Na samom smo vrhuncu zimske sezone i važno je još jedanput prisjetiti se kako sigurno voziti u zahtjevnim uvjetima snijega i leda na cesti

Vladimir Baće | 16.1.2017.

Ponekad se čini da je omiljena zanimacija novinara u ovo doba godine plašenje javnosti vremenskim nepogodama. Koliko puta tjedno čujete o "polarnoj hladnoći", "orkanskoj buri" i "neviđenim količinama snijega"? Uz opasku kako zapravo proživljavamo sasvim uobičajene, čak i relativno blage, zime, važno je prisjetiti se da se bilo kakvo odstupanje od suhih i malo vlažnih cesta u nas ubrzo pretvara u prometnu katastrofu.
Sto je dobro prisjetiti se nekoliko naputaka o vožnji zimi, kako bi vaše putovanje prošlo bez neugodnih iznenađenja, kako ono dugo, tako i ono najkraće poput jutarnjeg odlaska na posao.

Guma glavu čuva
Na ovo pravilo mogli bi potrošiti nekoliko članaka, no teško je dovoljno naglasiti važnost kvalitetnih pneumatika. Automobilske gume jedini su, i relativno mali, kontakt automobila s podlogom. Iako zakon govori o zimskoj opremi kao o zimskim gumama ili ljetnim gumama s profilom većim od 4 mm i lancima u prtljažniku, najozbiljnije preporučujemo da za zimu vozilo opremite čim kvalitetnijim zimskim gumama, te da ih promijenite kada dosegnu dubinu profila od 4 mm.
Zimske gume su tipom gume i konstrukcije prilagođene vožnji na nižim temperaturama te će ispod 7 stupnjeva obično imati bolje prianjanje nego ljetne gume, bez obzira na staje kolnika. Također, zahvaljujući finim urezima u gaznom sloju one će se u slučaju vožnje po snijegu napuniti djelomično sa snijegom što će, vjerovali ili ne, pružiti dodatno prianjanje. Bez obzira kakav tip automobila vozite nema te ljetne gume koja će biti bolja od bilo kakve zimske, posebice u slučaju naglih kočenja, stoga je čak i više nego ljeti, zimi potrebno odabrati kvalitetnu i relativno novu gumu.

Važno je vidjeti gdje vozite
Hladno jutro, kasnimo na posao, tko će još trošiti vrijeme na čišćene automobila. Greška! Dobra vidljivost, posebice pravilno očišćeno vjetrobransko, ali i sva bočna stakla, važan su faktor sigurnosti u ionako lošim uvjetima vidljivosti koji prevladavaju zimi. Dobar strugač leda treba biti dio opreme svakog automobila, da baš ne koristite stare trikove poput struganja kreditnom karticom. Kutije za audio kazete odavno nisu dio unutrašnjosti.
Pored struganja stakala prije vožnje, očistite i krov, kako led ne bi padao po drugim sudionicima u prometu, te se pobrinite da vam je rezervoar tekućine za pranje stakala uvijek bude pun s tekućinom koja se ne smrzava.

Budite svjesni podloge
Snijeg nije najgora stvar na svijetu. Štoviše, dobro utaban i s malo šljunka iznimno je siguran za vožnju. Pitajte uostalom bilo kojeg Austrijanca koji živi u planinama. No, dobro zasoljena cesta i snijeg rezultiraju bljuzgom, koja se ispod kotača ponaša poput duboke stajaće vode, i može biti iznimno opasna. U gradu tome možemo dodati i razne tipove podloga koje dodatkom vode postaju iznimno skliske, poput tramvajskih pruga i betonskih ploča oko istih. Takve ploče uz malo snijega i bljuzge skliske su poput leda!
Kada već spominjemo led, sunčan zimski dan obično otapa dio snijega uz cestu, koji se onda razlije po cesti i s prvim mrakom stisne u savršeno sklizak komad leda koji će vas neočekivani iznenaditi u mraku.

Prilagodite brzinu
Mokra cesta uz malo snijega s lakoćom udvostručuje ili utrostručuje zaustavni put. U ekstremnim slučajevima relativno ugodna vožnja će prvim dodirom kočnica iznenada prijeći u nekontrolirano klizanje. Iako moderni ABS sustavi pomažu, oni ne rade suprotno zakonima fizike i od njih je nemoguće očekivati čudo. Stoga prilagodite brzinu i razmak prema vozilima oko sebe. To ne znači da trebate okolo ići brzinom puža, no povećajte sigurnosni razmak prema vozilu ispred sebe i posebnu pažnju obratite na pješake koji u većini slučajeva ne znaju da vi kao vozač ne možete u zimskim uvjetima zaustaviti vozilo kao, primjerice, ljeti.

Bez naglih pokreta
Izbjegavajte nagle pokrete upravljačem i komandama gasa i kočnica. Komande u uvjetima slabijeg prianjanja trebaju biti odmjerene i uglađene, dok će nagli pokreti dovesti do gubitka prianjanja. Vožnja u višem stupnju prijenosa može biti od pomoći jer će manji moment na kotačima isto pomoći boljem kontaktu s podlogom.

Pazite gdje se zaustavljate
Kao što je važno držati razmak od drugih sudionika, tako je bitno pripaziti na zaustavljanje u uvjetima smanjene vidljivosti i prianjanja. I ostali sudionici u prometu muku muče s prianjanjem, te naglim zaustavljanjem na sredini ceste, uz nepotpunu signalizaciju, dovodite sebe i druge u opasnost od naleta drugog vozila.