Kolumna

David protiv Golijata

Za 24 sata Le Mansa obično se kaže da je cjelokupna sezona Formule 1 u samo jednoj utrci, no uzbuđenja koja smo doživjeli ove godine potvrđuju kraljevski status ove utrke

Vladimir Baće | 21.6.2017.

Kako bi reagirali da na utrci Formule 1 gotovo do zadnjeg kruga vodi neki "no name" bolid iz momčadi koja je osnovana par tjedana prije početka sezone, nosi ime glumca iz hongkonških akcionih filmova i vozi generički bolid koji košta jedva petstotinjak tisuća dolara? I taj isti novopečeni pridošlica na kraju osvoji ukupno drugo mjesto s automobilom koji ima upola snažan motor kao pobjednik? Rekli bi da je to nemoguće, no u ovogodišnjem izdanju 24 sata Le Mansa dogodilo se upravo to.

Ako ste mislili da je prošlogodišnja utrka, u kojoj je vodeća Toyota odustala doslovno pet minuta prije kraja utrke bila šokantna, onda se nadamo da ste odgledali ovu. Iznenađujući tehnički problemi za Toyotu i Porsche, djelomično uzrokovani i visokim temperaturama na stazi, dobrano su izmiješali karte i konstantno donosili izmjene u vodstvu. Nije pomogla ni gužva na stazi, pa smo nerijetko svjedočili višestrukim pretjecanjima s po četiri automobila paralelno na ravnici Mulsanne. Kako se u krajnjoj desnoj traci tu i tamo nađe pokoji "ležeći policajac", doduše onaj najniži, pokoji nervozni vozač LMP1 prototipa bi nerijetko uhvatio i ponešto zraka sa 300+ km/h. Dečki, to nije reli, ali svaka čast.

Jedno od pitanja koje se postavlja nakon ove godine opravdanost je postojanja LMP1 klase. Sa samo šest ultraskupih bolida, od kojih samo jedan privatni, iznimno skupa klasa svela se na bitku Toyote i Porschea. Hibridna tehnologija pokazala se problematičnom, budući da su i Porsche i Toyota potrošili preko sat vremena na zamjenu prednjih elektromotora, što je ta dva bolida debelo prije sredine utrke bacilo na samo začelje. Još je zanimljivije da su to jedina dva bolida koja su završila utrku. Ostali su morali odustati zbog tipično mehaničkih problema. Vodeća Toyota Kamuija Kobayashija, koja je postavila rekord staze i dominantno vodila od početka, odustala je zbog pokvarenog kvačila, dok je Nicolas Lapierre nakon laganog kontakta na stazi, prilično divljom vožnjom kako bi čim prije došao do boksa, uspio toliko oštetiti svoj bolid da je Toyota spala na svega jedan automobil s ogromnim zaostatkom. Ni Porsche nije prošao bolje. Porsche br.1 u trenutku sigurnog vodstva i lagane vožnje samo tri sata do cilja ostaje bez tlaka ulja u motoru i staje nekoliko kilometara do boksa.

U tom se trenutku događa nezamislivo. LMP2 bolid, klasa relativno pristupačnih prototipova pogonjenih identičnim motorima snage 600-tinjak KS, u vlasništvu momčadi pod imenom Jackie Chan DC Racing, dolazi u iznenađujuće vodstvo a jedini preostali Porsche, br. 2 u rukama Brendona Hartleya kreće u bjesomučnu potjeru. Bio je to prvi puta u povijesti da automobil iz niže klase vodi u generalnom plasmanu i iako nije ostvario senzaciju, ipak se upisao u povijest kao prvi bolid niže klase na drugom mjestu u ukupnom poretku.

No nije se sve svelo na prototipove. Zahvaljujući pažljivom ujednačavanju performansi GT bolida dodavanjem utega onim bržim, organizatori su uspjeli poprilično izjednačiti bolide ove klase. Tako je ove godine izostala šokantna pobjeda Forda od prošle godine i svjedočili smo iznimno uzbudljivoj, i poprilično ravnopravnoj borbi Forda GT, Corvette, Aston Martina i Porschea 991 RSR. Iako ih se često doživljava kao samo smetala koja konstantno treba zaobilaziti, GT automobili su pružili iznimno uzbudljivu bitku nerijetko koristivši brže LMP2 bolide kao pomoć pri pretjecanju na ravnicama. Dovoljno je pogledati ovaj finalni sukob za pobjedu u GTE Pro klasi koji je trajao doslovno do posljednjeg metra.

Ako ima jedan negativni aspekt ovogodišnje utrke to je agresivnost, ili jednostavno neznanje, privatnih vozača amatera, kako u GTEAm klasi tako i u LMP2, koji su svojom vožnjom i brojnim udesima nerijetko krojili uvjete na stazi. No, moramo zapamtiti da je 24 sata Lemansa ipak počela kao utrka "gospode amatera", i to je tradicija koju treba njegovati. Preostaje vidjeti misle li Toyota i Porsche nastaviti s ogromnim ulaganjima u LMP1 klasu, kada je LMP2 daleko jeftinija uz svega 10 sekundi sporije vrijeme kruga. Toyota je sama, prema nekim podacima, dosad uložila preko 500 milijuna dolara u LMP1 program. Gubitkom Audija kraljevska je klasa spala na svega dva slova i očekujemo da će FIA unijeti neke promjene inače ćemo ostati bez tvorničkih timova u možda najzanimljivijoj utrci sezone.