Sigurnost

Lažna ušteda i potencijalna opasnost

Zimske gume iznimno su bitan faktor sigurnosti zimi, ali ih treba na vrijeme zamijeniti kada temperature porastu

Vladimir Baće | 26.5.2017.

Na kraju smo sezone zamijene guma i povratka sa zimskih na ljetne pneumatike. Počevši s 15.4. većina vozača vraća ljetne gume na automobil, no, kao što zimi nailazimo na automobile s ljetnim gumama kako se opasno kližu po snijegu i ledu, tako i ljeti viđamo vozila koja praktički cijele godine voze na zimskim gumama.

Razlog za to je u pretpostavci o smanjenju troškova. Naime, iako je zimske guma iznimno poželjna zimi, a u nekim zemljama čak i obavezna, isto nije propisano i za ljetne gume ljeti. Tako s jednim setom guma vozači pokušavaju riješiti legalne vožnje cijele godine. Iako jer to, zapravo, prilika za ugradnju cjelogodišnjih "all season" guma, vožnja sa zimskim gumama ljeti zapravo je dugoročno skuplje i manje sigurno rješenje. Neki vozači svoju odluku opravdavaju činjenicom da se "voze isključivo po gradu", te da će se zimske gume ipak manje trošiti na malim brzinama.

Zimske gume optimizirane su za rad u uvjetima kada temperatura okoliša i ceste pada ispod 7 stupnjeva. Mekši gazni sloj pruža bolje prianjanje, dok gušći rezovi i znatno manji blokovi omogućavaju bolje odvođenje vode i bljuzge te bolje prianjanje na snijegu i ledu. Guma koja se koristi u konstrukciji također je mekša i zadržava svoja svojstva pri niskim temperaturama. No, kada se uvjeti promijene, i temperature porastu iznad 15, 20 ili 30 stupnjeva, a ljeti temperatura asfalta nerijetko ide iznad 40, zimske se gume nalaze u području za koje nisu namijenjene.

Gledamo li s ekonomske strane, zimska će se guma znatno brže trošiti ljeti, na višim temperaturama. Dok to i nije toliko zamjetno u gradskoj vožnji, i pri malim brzinama, na auto putu njeno će trošenje biti iznimno brzo. Kao rezultat toga nerijetko će takav pneumatik biti uništen i praktički neupotrebljiv do sljedeće zime. Sa stanovišta prianjanja i sigurnosti situacija je slična. Iako moderne zimske gume imaju solidne vozne osobine i pri višim temperaturama, nepobitno je da na višim temperaturama ljetna guma pruža osjetno bolje prianjanje, kraći put kočenja, manju buku i bolje odvođenje vode.

Dugoročno gledano, nema niti ekonomskog opravdanja. Set zimskih guma, pravilno skladišten i vožen samo zimi, potrajat će tri i više sezona. Vožnjom isključivo na zimskim gumama, takav će set već nakon prve sezone imati osjetno slabije performanse zimi, a nakon dvije godine ga slobodno možete baciti.