Tehnologija

Drvo jače od čelika

Razvijajući nove materijale s ciljem smanjenja mase vozila, japanski su se istraživači okrenuli novom materijalu s tradicionalnim korijenima, kompozitima na bazi drva

Vladimir Baće | 17.8.2017.

Jedan od najlakših načina smanjenja potrošnje goriva u vozilima zasigurno je smanjenje njihove mase. Svjedoci smo sve raširenije uporabe aluminijskih legura u strukturi vozila, specijalnih čelika visoke čvrstoće, kao i novih materijala poput plastika ojačanih ugljičnim vlaknima. No, Japanski istraživači okrenuli su se naizgled "starom" materijalu, drvu.

Naravno, ovdje nije riječ o automobilima s drvenom karoserijom, poput klasičnih Morgana, već o plastičnim materijalima ojačanim celuloznim nano nitima visoke čvrstoće. Vlakna drvene pulpe usitnjena na veličinu nekoliko tisućitih dijelova milimetra pomiješana s plastikom postaju materijal vrlo sličan plastici ojačanoj ugljičnim vlaknima, kakva se primjerice koristi za izradu karoserija BMW i3. Celulozna nano vlakna direktna su konkurencija ugljičnim vlaknima za izradu nosivih struktura vozila a posebno su zanimljiva jer nude potencijalno nižu cijenu materijala uz zadržavanje dobrih tehnoloških svojstava.

Istraživači na Sveučilištu Kyoto i glavni dobavljači dijelova, kao što su Denso, Toyotin najveći dobavljač, i DaikyoNishikawa, razvijaju novi materijal i planiraju predstaviti prvi prototip vozila izgrađenog oko nove tehnologije već 2020. godine. Iako su klasični materijali poput čelika i aluminija još uvijek u prednosti, jer je tehnologija njihove obrade poznata i široko primjenjiva, novi materijali obećavaju značajno smanjenje mase automobila uz zadržavanje dobrih karakteristika u slučaju udesa. "Ovo je najniža cijena i najzahtjevnija aplikacija za celulozna nano vlakna i zato se fokusiramo na njegovu uporabu u auto i dijelovima zrakoplova", izjavio je Reutersu u intervjuu profesor Hiroaki Yano iz Sveučilišta Kyoto koji vodi istraživanje ovih materijala. Trošak proizvodnje mase kilograma celuloznih nano vlakana je trenutno oko 1000 jena ($ 9). Yano namjerava prepoloviti taj trošak do 2030. godine, što kaže kako će to učiniti ekonomski održivim proizvodom, budući da će biti kombiniran s plastičnom i tako konkurentnom protiv čelika i aluminijskih legura, koje trenutno koštaju oko 2 dolara po kilogramu.