Tehnologija

Motori s unutarnjim izgaranjem uzvraćaju udarac?

Uz svu buku oko smrti klasičnog benzinskog i dizelskog motora, jedan od manjih proizvođača automobila predstavlja novu tehnologiju koja obećava nisku potrošnju i male emisije štetnih plinova

Vladimir Baće | 10.8.2017.

Benzinski motor nije mrtav! Mazdina misija ponovnog osmišljenja motora s unutrašnjim izgaranjem, započeta s Skyactiv benzinskim i dizelskim motorima čini se da bi upravo mogla rezultirati komercijalnom uporabom tehnologije koja obećava produljenje vijeka uporabe motora s unutarnjim izgaranjem. Skyactiv-X komercijalni je naziv tehnologije koja donosi homogeno samozapaljenje iznimno siromašne smjese goriva i zraka u cilindru benzinskog motora bez uporabe svjećice.

Takav način rada poznajemo iz dizelskih motora, no dok je kod dizela to rezultiralo i visokim emisijama štetnih plinova, poput NOx i čestica čađe, takav način rada u benzinskom motoru nudi nisku emisiju ugljikovodika i visoku efikasnost. Jedan od većih problema kod klasičnih benzinaca bila je niska efikasnost i relativno velika potrošnja goriva pri malom opterećenju. Laički rečeno, nisu bili efikasni pri malom gasu. U tom načinu vožnje, kakav je primjerice gradska vožnja i lagana vožnja na otvorenoj cesti, dizelski motori su bili u značajnoj prednosti.

Skyactiv-X prvi puta u komercijalno dostupnom motoru kombinira način rada dizelskog motora, pri malom opterećenju, s klasičnim benzinskim motorom pri većem, sve uz uporabu benzinskog goriva. Zahvaljujući kompresoru za prednabijanje, Skyactiv-X nudit će 20 do 30 posto veći okretni moment od atmosferskog benzinskog motora, ali i 35 do 45% višu efikasnost, što ga čini efikasnijim od aktualne generacije dizelskih motora. Novi motor možda dočekamo u novoj Mazdi 3, no još nas više veseli vijest da se nešto novo sprema i za popularni Mazdin wankel motor.