Povijest

Audijev peterocilindraš, legenda koja živi i danas

Rijetko viđena konfiguracija motora, sa 5 cilindara u redu, u Audiju s jednim prekidom živi već 41 godinu i redovito označava motore jedinstvenog zvuka i obilja snage

Vladimir Baće |

U svijetu redni motora nekako je uobičajeno govoriti o četverocilindrašima ili šesterocilindrašima. Prvi su zbog svoje kompaktnosti postali dominantna konfiguracija motora u automobilima, dok su ovi drugi svoju reputaciju zaslužili iznimnom uglađenošću i često bili odabir kada je trebalo isporučiti nešto veću snagu.

Motor s pet cilindara relativno je neuobičajena konfiguracija koja zapravo ujedinjuje prednosti četverocilindraša i šesterocilindraša. Za početak, motor s 5 cilindara taman je dovoljno dugačak da ga se može ugraditi i poprijeko sprijeda, što je sa šesterocilindrašem iznimno teško. Također, zbog jednog cilindra više u odnosu na četverocilindraše radi uglađenije i mirnije. No, ono što je ljubiteljima karakternih motora bitno je specifičan zvuk koji nije melodiozan poput šesterocilindraša, već ima zanimljiv sportski karakter.

Pitanje je koliko je tih prednosti bilo na umu inženjera u Audiju kada su 1976. predstavili prvi peterocilindraš u Audiju 100. Zapremine 2.1 litru isporučivao je 136 Ks. Na temelju iste konstrukcije nastao je i 70 KS snažan dizel, no legenda o Audijevom peterocilindrašu počinje kada su mu prvi puta dodali turbo punjač. Sa 170 KS to je bio idealan motor za sportski Coupe, ali u 2.1 litarskom izdanju i 197 KS postaje pogonski stroj za Audi Quattro. Ako je Quattro pogon bio razlog za eksploziju na natjecanjima onda je Audijev peterocilindraš bio iskra koja je sve to pokrenula. Zahvaljujući snažnom bloku i stalnom razvoju glave motora koja je ubrzo dobila izvedbu s 20 ventila, snaga je rasla u nebesa. Impresivnih 300 KS u reli automobilima ubrzo je postalo 500 i završilo na 650 KS za Audi S1 Sport quattro E2. S druge strane Atlantika Audi 90 Quattro u američkom IMSA prvenstvu razvijao je nemalih 720 KS. Vrhunac razvoja ostao je rezerviran za finalni prototip relijaškog Audija Sport Quattro S1 s čak 1000 KS.

Uspjehe na stazama pratile su i sve jače cestovne izvedbe ovog motora. Tako je 2.1 litreni peterocilindraš uskoro pogonio i neke legendarne modele, poput RS2, dugo najbržeg karavana na tržištu, koji je sa "svega" 313 KS bio strah i trepet na njemačkim autocestama. Uporaba originalnog peterocilindraša potrajala je do 1994. kada ih postupno zamjenjuje novi V6 motor.

No, to nije bio kraj. U 2009. Audi se vraća s novim peterocilindrašem, s direktnim ubrizgavanjem, zapremine 2.5 litre. Namijenjen Audi TT RS-u, ubrzo se pojavljuje i u modelu RS3 i RS Q3, uz snagu od 360 do čak 400 KS, ali još je važnije da se na cestu vratio isti legendarni zvuk kakav pamtimo još iz prvog Audija Quattro.

Pogledajte i odličan dokumentarac o natjecateljskoj povijesti ovog legendarnog motora i vozača koji ga je proslavio, Waltera Röhrla.