Povijest

Pola stoljeća rotacijskog motora u Mazdi

Pred 50 godina Mazda predstavila model Cosmo pokretan rotacijskim motorom, a od tada su prodali dva milijuna automobila s takvim motorima

Ozren Adamović |

Bio je to važan trenutak u automobilskoj povijesti, kada je pred 50 godina Mazda predstavila model Cosmo Sport pogonjen rotacijskim motorom. Danas već davne 1967. Cosmo Sport bio je prvi automobil na svijetu pokretan motorom s dva rotora. Izvan Japana poznat kao 110S, ovo je bio prvi Mazdin sportski automobil, stvorivši DNK koji je nastavio živjeti u legendarnim modelima poput RX-7 i MX-5, a zapravo i u svim modelima koje japanska marka proizvodi danas. Premda je napravljeno svega 1176 komada, Cosmo Sport ima za Mazdu ogroman značaj, jer je označio transformaciju od tvrtke koja je proizvodila pretežno komercijalna vozila i male automobile u uzbudljiv brand, kojeg karakterizira pristup stalnog izazivanja konvencionalnog, bilo da je riječ o tehnici, bilo u pogledu dizajna.

Mazdini su inženjeri savladali brojne prepreke kako bi komercijalizirali rotacijski motor, testirajući prototipove Cosma Sport stotine tisuća kilometara prije početka prodaje. Premda su deseci kompanija, uključujući većinu vodećih proizvođača automobila, preuzeli licencna prava od NSU-a kako bi razvijali novu tehnologiju njemačkog proizvođača automobila i motocikala, samo je jedna bila uspješna.

Koristeći potencijal rotacijskog motora, koji je pružao performanse usporedive s mnogo većim i težim klipnim motorima, Mazda je od tada proizvela gotovo dva milijuna vozila pogonjenih rotacijskim motorima, postigavši pritom i značajne sportske uspjehe. Tako je, primjerice, model RX-7 dominirao svojom klasom u IMSA (International Motor Sport Association) utrkama tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća. No, Mazdina najveća pojedinačna pobjeda zbila se 1991., kada je Mazda 787B pogonjena 2,6-litrenim motorom s četiri rotora, koji je razvijao 710 KS, pobijedila na utrci 24 sata Le Mansa. Bila je to do danas jedina pobjeda motora bez klipova na toj iscrpljujućoj utrci izdržljivosti i prva pobjeda jedne azijske marke.