Servis

Stanje amortizera drastično utječe na zaustavni put

Nemojte se dovesti u situaciju da se zbog loših amortizera ne uspijete zaustaviti - jedan je metar ponekad presudan!

Branimir Tomurad | 19.7.2017.

Stanje ovjesa automobila drastično utječe na zaustavni put. Nažalost, neiskusniji vozači ne osjećaju da im se auto ljulja, suviše naginje, da ne drži putanju kako treba u zavoju, a neki čak ignoriraju i lupanje i uopće ne primjećuju da se auto teže zaustavlja. Oni pak iskusniji svjesni su da nešto ne štima, ali često otežu s odlaskom na servis. Jer, svaki kvar ili neispravnost, ako baš ne uzrokuje prestanak kretanja i zvanje vučne službe, one neodgovorne vozače ne sprečava u daljnjoj vožnji.

Ovjes pati na rupama i svakih nekoliko godina treba mu osvježavanje. Amortizeri se moraju zamijeniti po potrebi, a to se dogodi kada se istroše njihovi pokretni dijelovi, načme li ih korozija, ili ako im popuste prihvati koji često sadrže gumene blokove (tzv. selene). Amortizeri mogu biti plinski ili hidraulični, a problem nastaje kada se uslijed trenja i trošenja poveća zračnost klipa. Na njemu su ventili koji imaju određenu propusnost, odnosno omogućuju određeni protok medija. Ukoliko se istroše, amortizer gubi svoja svojstva i prestane kontrolirati oprugu, a tada počinju problemi u vožnji.

Set amortizera može stajati od 500 kuna naviše, plus trošak izmjene, a za najveći broj vozila na našim cestama 2200 do 3000 kuna bit će dovoljno za kupnju i zamjenu. Sam posao traje od svega nekoliko sati do najviše jednog dana. Naime, uslijed djelovanja soli s ceste, korozija može nagristi vijke koji se zatim teško demontiraju. Svejedno, s posebnim alatima i uz puno iskustva serviseri ih brzo i lako mijenjaju pa ćete često naići na akcije u kojima se unaprijed jamči cijena u koju je uračunata izmjena.

Prigušni blokovi odnosno seleni rijetko izdrže dulje od 10 godina i najbolje ih je zamijeniti u kompletu. Nešto veći trošak očekuje vozače čiji automobili imaju većinom aluminijska ramena i spone ovjesa pa je predviđena zamjena kompletnih setova ovjesa. S obzirom da je ta pojava vrlo raširena na modernim autima, cijene takvih setova vrlo su pristupačne jer se masovno proizvode. Pozitivno je i to što će se zamor materijala puno ranije javiti na aluminijskom nego na čeličnom ili gusanom dijelu pa se izmjenom seta vilica i spona izbjegavaju mogući problemi, skraćuje vrijeme izmjene i pojednostavljuje postupak jer ne treba montirati i demontirati selene prešom.

Odabir amortizera, odnosno proizvođača amortizera manje je važan od same činjenice da amortizere valja redovno mijenjati. S obzirom na cijenu, ako radite prosječnu kilometražu od oko 25.000 godišnje i normalni ste korisnik prosječnog hrvatskog automobila Golf/Punto/Astra (ili slično), jednom u pet godina bit će neki realni prosjek izmjene. Najbolji dio je originalni dio, ili pak dio nekog renomiranog proizvođača - dakle pravilo koje vrijedi i kod svih ostalih autodijelova. Dobro je zamijeniti i opruge na modelima koji imaju tu manu da im opruge pucaju zbog zamora materijala. Jasno, na to će vas svaki savjesni serviser upozoriti.

Valja se čuvati "najjeftinijih ponuda" i rada u fušu jer osim računa nema garancije na izvedeni posao. S obzirom da je riječ o sigurnosnom aspektu, bolje je takve ponude izbjegavati. Izračun cijene amortizera s izmjenom možete doznati na www.neostar.hr/servis