Servis

Guma glavu čuva, stoga posvetite veću pažnju svojim pneumaticima!

Guma glavu čuva, stoga pazite na sezonu, istrošenost i napumpanost pneumatika – jeste li znali da se tlak mora provjeriti barem svaka dva tjedna?

Branimir Tomurad | 19.7.2017.

Nemojte se dovesti u situaciju da vas iznenadi poledica ili vrlo hladan asfalt. Opće je poznato da svaka sezona ima svoju idealnu gumu, iako se proizvođači agresivno probijaju tzv. “full season” gumama koje pokrivaju sve vremenske uvjete. Kao i s elektronikom i životom općenito, ne postoji idealno, sve je stvar kompromisa. Kvalitetna zimska guma zimi je uvijek bolja od cjelogodišnje najviše kvalitete, što vrijedi i za ljetnu gumu – ljetna guma na visokim je temperaturama uvijek bolja od cjelogodišnje. Doduše, kada imate lagani auto, primjerice do 1200 kg, cjelogodišnje su vrlo dobar izbor. Kod većih i težih vozila gume je bolje mijenjati sezonski. Ovo nije stvar istraživanja, već iskustava, stoga to uzmite kao savjet ili gurajte po svom.

Puno se ljudi pita koliko montaža i demontaža oštećuju gume, naravno ukoliko imate jedan set kotača i dva seta guma. Ako je vulkanizer stručan i savjestan, odgovor je – ne oštećuje ih. Svakako je lakše imati još jedan set čeličnih kotača sa zimskim gumama jer izmjena traje svega pet minuta, a ne pola sata, a dodatni je benefit što aluminijske felge nećete oštetiti kamenčićima i solju. Naravno, kada imate dodatni set guma, postavlja se pitanje gdje ih držati u današnje vrijeme nabubrenih automobila i starih malih garaža. Ako nemate niti garažu, problem je tim veći. Upravo zato većina vulkanizera nudi hotel za gume. Jednokratno platite čuvanje preko sezone i – problem riješen.

Zimska guma ima mješavinu koja najbolje “radi” kada je temperatura ispod sedam stupnjeva. Ako je temperatura viša, guma se zbog svoje “meke” mješavine savija, jače grije, a time i brže izgubi svojstva. Nažalost, kako u Hrvatskoj imamo tople zime i zakonsku obvezu vožnje na zimskim pneumaticima od 15.11. do 15.4. (ili s ljetnim pneumaticima minimalne dubine profila 4 mm uz pripravnost lanaca u prtljažniku), zimske gume uglavnom svi brzo istrošimo. Kada imate dva seta kotača i garažu, sami možete obaviti izmjenu prije nego dolazi veliki snijeg a u ostalo vrijeme voziti na dobrim ljetnim gumama s lancima u prtljažniku.

Cijena montaže guma kreće se oko 50 kuna po komadu, a uključuje i balansiranje. Jasno, kod takvih je radova preporuka provjeriti i geometriju kotača, jer ne želite da se gume neravnomjerno troše jer im se vijek drastično smanjuje. Cijena geometrije kreće se od 100 do 300 kuna, ovisno o tome radi li se i na prednjim i na stražnjim kotačima te na kakvom tipu automobila. Ako vozite veliki SUV ili terenac, bit će skuplje jer je posao zahtjevniji. Na malom gradskom autu uvijek ćete proći najjeftinije. Namještanje geometrije odmah će otkriti zračnost u ovjesu, odnosno potrebu za servisnim radovima, pa svakako barem jednom godišnje provjerite geometriju preventive radi.

Ako gume čuvate u svojoj režiji, nemojte da stoje na suncu već na tamnijem mjestu koje je pod konstantnom niskom temperaturom ako je moguće, na stalku da se ne naslanjaju jedna na drugu. Prije pospremanja ih operite s obje strane i po opotrebi namažite bočnie za to predviđenom pastom. Jasno, puno je komotnije za nisku cijenu ostaviti gume u hotelu za gume gdje će to učiniti za vas.

Nemojte štedjeti na gumama! Svake dvije godine zamijenite po jedan set. Ako ste razuman i dobar vozač te ako dobro održavate auto, gume bi vam trebale trajati oko četiri godine. Ne vrijedi za one koji prevaljuju puno kilometara pa ih istroše prije. Cjelogodišnje gume dobra su opcija i sve su bolje iz generacije u generaciju te se mogu toplo preporučiti. Jasno, uvijek je bolje imati posebno ljetne te posebno zimske gume. To je zadnji dio automobila na kojem se treba štedjeti.