Servis

Ne znate ništa o autu?! Redovno napravite kontrolni pregled i neće biti problema

Ne znate provjeriti ulje, ne razumijete se i ne želite se razumjeti u aute? Nema problema - posjetite servisera koji će vam obaviti kontrolni pregled koji će pokazati u kakvom je stanju vaš auto između dva servisna intervala

Branimir Tomurad | 9.5.2017.

Nemojte biti jedan od onih koji se voze s glavnom u torbi. Dok auto pali, ide i vozi vi ne razmišljate, a zatim kvar rješavate na najgori mogući način - kad je najskuplji - samo zato jer je jedna neispravnost izazvala lančanu reakciju. Evo primjera: imate kvrgu na gumi, ignorirate volan koij trese u rukama, guma pukne, a vi oštećujete i aluminijski naplatak. Da ste savjesni promijenili biste samo dvije gume prije nego jedna pukne, ovako ćete im pridodati još i jedan naplatak koji ste nemarom oštetili. Tako je sa svim dijelovima automobila. Što god se u autu dogodi, izaziva lančanu reakciju. Neke sa sobom nose ne samo neispravnosti i štete, već i ozljede.

Redovno servisiranje i zamjena ulja već se donekle među naše vozače usadila kao nešto obvezno, ali i dalje ima onih koji mjesecima ne zavire pod poklopac motora i ne provjere razinu ulja. U Uputama za rukovanje vozilom sve je lijepo navedeno, piše što se od vozača vozila očekuje i kako se to radi. Razumljivo je ako vas to ne zanima, ali zato služe kontrolni pregledi. Provjera razine svih tekućina osnova je zdravlja vašeg automobila. Morate pronaći deset minuta vremena svakih barem mjesec dana kako biste barem ove osnovne stvari provjerili.

1. Provjera razine ulja u motoru
Nikako se ne smije zaboraviti, jer ostane li motor bez ulja zaribat će i slijedi skup popravak. Na vozilima starijih godišta on je uglavnom neisplativ pa se sve svodi na nabavu drugog rabljenog motora i zamjenu. Trošak nikada nije ispod 8000 kuna. U slučaju novijih vozila mala je vjerojatnost da ćete izgubiti ulje, ali uvijek se može dogoditi da oštetite korito za ulje i da ono iscuri. Ako se upali crvena lampica ulja to znači da je motor ostao bez podmazivanja. Odmah morate zaustaviti vozilo i zvati servis. Ako svijetli žuta lampica, provjerite razinu i dolijte po potrebi.

2. Provjera razine i točke ledišta rashladne tekućine
Rashladna tekućina curi, pogotovo na spojevima plastičnih i aluminijskih dijelova koji su česti na novim autima. Usto, vrlo je važno znati koji tip antifriza ima vaš auto, nikako ne smijete pomiješati različite tipove. Razlikuju se po bojama u dvije grupe: zeleni odnosno žuti, te crveni ili čak roza boje. Zeleni služi za aute s blokom motora od sivog lijeva, a crveni je za aute s aluminijskim blokom. Ako ste kupili rabljeno vozilo, vidite da je unutra krivi antifriz, eto prilike da ga potpuno zamijenite. Crveni se mijenja svakih pet godina, dok se zeleni mijenja svake dvije godine.

3. Provjera razine ulja servo-volana
Često zaboravljeno, ali izuzetno važno: ulje se ne troši, jer riječ je o hidraulici, ali se događa da ulje negdje procuri. Naime, kada se volan okrene potpuno u jednu stranu otpori su veliki, a čestim forsiranjem može se dogoditi da se dio ulja izgubi. Opet, najčešće na autima koji se koriste u gradu, odnosno često parkiraju na uskim prostorima.

4. Provjera akumulatora
Svi vlasnici upoznaju se sa stanjem svojeg akumulatora po sili prilika na prvo hladno jutro krajem godine. Teperatura padne nisko, akumulatoru s njom padne i kapacitet, a jedino što može uslijediti je zamjena. Serviseri provjeravaju stanje akumulatora uređajem s otpornikom koji mjeri pad napona. Usto, provjere razinu elektrolita ako je to moguće i po potrebi doliju. Prosječni vozač to sve ne može obaviti, ali može paziti da trošila poput svjetala i radija ne ostavlja upaljena kako se akumulator ne bi ispraznio.

5. Provjera stanja guma
Kod pneumatika je jako važno da se pregledavaju, pogotovo s unutarnje strane koju ne vidite dok auto nije na dizalici ili na kanalu za pregled. Tijekom vožnje vozač može bočnicu oštetiti iznutra i samo je pitanje vremena kada će pletivo popustiti, a guma puknuti. Dubina utora na gumama također je važna i mjeri se jednostavnim alatom. Ako je istrošenost prevelika, preporuča se zamjena. Valja paziti i na sezonu gume, odnosno na vrijeme zamijeniti ljetne i zimske. Ako se ne vozite puno, cjelogodišnje su sasvim OK rješenje za sve uvjete ukoliko oni ne postanu ekstremni (veliki snijegovi i slično). Ne zaboravite na tlak u gumama. To valja provjeriti barem svaka dva tjedna.

6. Provjera signalizacije
Važno je vidjeti i biti viđen, pa signalizaciju valja redovno priovjeriti. Moderni auti imaju signalnu lampicu koja dojavi ako je neka od žarulja izgorjela, stoga je stvar puno lakša.

7. Provjera stanja ispušnog sustava
Stvar isključivo za servisere koji će po iskustvu znati procijeniti stanje i potrebu za zamjenom ili popravkom ispušnog sustava. Najproblematičniji su vozači koji auto koriste na kratkim relacijama. U to spada i problematika vezana uz katalizator ili DPF filtar na dizelskim automobilima. Iako se servisnim pregledom ne može procijeniti i njihovo stanje, u razgovoru sa serviserom u kojem ćete mu dati svoja zapažanja tijekom vožnje može se barem okvirno procijeniti je li sve u redu.

8. Provjera karoserije
Svaki će majstor vidjeti sitnice koje vama možda ne upadaju u oko. Stvar je iskustva, stoga vas ne treba čuditi ako vam na kontrolnom pregledu pronađu tragove korozije. Može biti od nekog starog oštećenja koje je ogrebalo lak i sloj cinka s karoserije, a može biti i od loše kvalitete tvorničke antikorozivne zaštite. Za sve postoji lijek, pa se u limariji i lakirnici sve može srediti. Što se prije otkrije, to bolje za vas i vaš džep.

9. Provjera ovjesa
Čuli ste čudan zvzuk? Preko rupa auto lupa? Čini se da je stabilnost narušena? Svakako svoja zapažanja podijelite s majstorom, a on će znati što valja provjeravati i kojim redom. Naime, vilice, prigušni blokovi (seleni), amortizeri, dakle svi pokretni dijelovi ovjesa, skloni su trošenju i pravovremeno ih valja zamijeniti. Majstor može pomoći, dati vam neki okvirni plan, pa ne morate sve mijenjati odjednom već postupno, po listi prioriteta.

10. Opći pregled
Točka u koju ulazi sve, a obično se odnosi na karakteristične mane automobila i vanjske potrošne dijelove. Jasno je da vas svaki pravi serviser neće pustiti na cestu s lošim metlicama brisača, razbijenim retrovizorom ili oštećenim staklom. No, svaki auto ima svoje tajne, pa tako serviseri već po iskustvu znaju što je kojem autu boljka i koncentriraju se na to. Nitko vam ne može reći o čemu se radi, ali eto prilike da s razlogom posjetite servis. Ovakvi pregledi uglavnom su besplatni ili koštaju toliko malo da se isplati raditi ih svakih tri, ili barem šest mjeseci.