Servis

Skidanje kilometara: prevara od koje gotovo da i ne postoji zaštita

Kilometrima je moguće manipulirati, a jedina je zaštita kupnja vozila s jamstvom ili od dobro poznate osobe - evo što morate znati o ovoj temi

Branimir Tomurad |

Automobili na oglasima uvijek izgledaju dobro. Uz spretnog i blagoglagoljivog prodavača spremni ste progutati udicu kao riba. Nažalost, malo je toga što biste smjeli čvrsto vjerovati, prvenstveno stanje kilometara. Iako će vam mnogi mehaničari reći da se njih ne može smuljati, nažalost, istina je daleko od toga. Prema istraživanjima čak 80 posto kupaca misli da su kilometri dirani. Nemoguće je provjeriti jesu li u pravu, što njihovu sumnju zapravo samo potvrđuje kao tvrdu činjenicu. Ne kupujete li auto od poznatog prodavatelja ili renomirane tvrtke, velika je vjerojatnost da ćete biti žrtva prevare. Ima nekoliko načina provjere zbog kojih možete biti sigurniji, ali ne i potpuno sigurni.

Provjera prije kupnje u ovlaštenim servisima je samo ideja. U praksi to mnogi ovlašteni servisi niti ne žele činiti, pritom se misli na davanje mišljenja je li automobil dobar ili nije. Nažalost, aparatura kojom ovlašteni servisi raspolažu nije dovoljna za provjeru baš svega. Danas mnogi misle da servisni kompjutor vidi sve, ali to nije tako. On iščitava i poništava greške koje kompjutor automobila zabilježi uz kilometražu pri kojoj se to dogodi, ali spretni muljatori sve to pobrišu. Nema boljeg od dobre stare probne vožnje. Ona vam treba biti vodilja i zakon kod kupnje rabljenog, baš kao i ponuda jamstva i pouzdanost tvrtke ili pojedinca od kojeg kupjete auto.

Kilometre pokazuju instrumenti, uglavnom digitalni. Čuvaju se i u raznim modulima. BMW je jedan od najzaštićenijih automobila današnjice po tom pitanju jer ju čuva u ključu, modulu za svjetla, u kompjutorima motora i mjenjača, pamti i kilometre pri regeneraciji DPF filtra, baš kao i eventualno pražnjenje gume ili servis. Kada se bilo što dogodi, hrpa elektronike zabilježi vrijeme i pri koliko se kilometara to dogodilo u gotovo svim modulima. Iako će vam u ovlaštenom servisu reći da promjena kilometara nije moguća, nije tako. Za dvjestotinjak eura BMW-u se brišu sve greške i namješta kilometraža na satu. Jasno, tako kažu “dečki” koji se time bave. Je li im za vjerovati ili ne, na vama je da prosudite. Pravi elektroničar s dobrom softverskom opremom preko OBD priključka ulazi u sve module i briše sve greške bez problema. No, onu u ključu zaista je teško maknuti. Mercedes pamti u bravi, u programu koji bilježi regeneraciju DPF filtra te elektronici motora i mjenjača. Kod Volkswagen grupacije instrumenti se mogu tri puta staviti “na nulu” zbog isporuke, ali uz uvjet da je kilometraža dvoznamenkasta.

To se čini nakon transportiranja vozila u skladištu i prijevoza do salona. No, prava kilometraža ostaje zabilježena u elektronici motora bez obzira na resetiranje “na nulu” kako biste imali užitak novog novcatog automobila. Japanci su pak jednostavni za muljanje, ali imaju jedan problem – uglavnom treba vaditi van instrumente i na njih se spajati direktno jer OBD nemaju kao standard. Potražite tragove na vijcima, ne biste vjerovali, pronaći ćete ih vrlo često. Na talijanskim autima ne treba vaditi instrumente, ali treba kompjutor. Kruže šale da jedino Alfisti podižu stanje kilometara kako bi dokazali pouzdanost, svi ostali kilometre spuštaju. PSA grupacija ima tzv. BSI, elektroničku centralu u kojoj se pohranjuje apsolutno sve od grešaka izgaranja lampice nadalje. Jasno, uvijek se bilježe i kilometri.

Čak i kada je serviser motiviran i opremljen dobrom dijagnostikom neće vam moći sa stopostotnom sigurnošću ustvrditi da kilometri nisu dirani. Ako vam majstor tvrdi da je sto posto siguran u kilometre, onda ili raspolaže nevjerojatnom spoznajom koju nitko drugi ne zna, ili – laže. Može ju ustvrditi približno, ali ne može biti 100 posto siguran. Tu je riječ o vjerojatnostima. Kupujete auto od salona koji ima barem 300 automobila na stanju i mjesečno ih uveze jako puno. Mala je vjerojatnost da će se time zafrkavati iz dva razloga: veliki trgovci kupuju velike flote gdje pojedinci koji vole muljanje nemaju upliva, a i oni sami jednostavno nemaju vremena niti resursa da se time bave. Trgovac koji na dvorištu drži 10 automobila je rizičnija skupina jer vrlo vjerojatno već kupuje od “druge ili treće ruke” lošije aute, dotjeruje ih, i ima vremena pozabaviti se svime kako bi postigao bolju cijenu. Javna je tajna da se na autima prije dolaska na carinu kilometrima manipulira – što je više kilometara na satu manja je vrijednost, a što je manja vrijednost manja su i davanja. Opet, manji trgovci time se bave dok veliki nemaju nikakvog interesa u tome.

Postoje i drugi načini provjere kilometraže. Pregled stanja mehanike i pregled što je i kada na autu mijenjano. Jasno je da je sumnjivo ako je zupčasti remen mijenjan prije dvije godine a naljepnica izgleda sasvim novo. I boja za žig mijenja se s godinama, pa bi jednolično obojena servisna knjiga trebala biti sumnjiva. Jasno, tu se govori i o kupnji vozila izvana koja je jedna tema za sebe, ali da ju stavimo u jednu rečenicu, vrlo skup izlet s rizičnim rezultatima. Zapravo nemate način kojim možete sve provjeriti, osim iskustva i spretnosti u razgovorima i pregovorima u kojima postavljate pitanja i igrate se mačke i miša. DOT oznaka na gumama nije neki pokazatelj, jer rabljenim gumama trguje se naveliko. Svi vole spustiti kilometre i onda staviti stare gume na auto kao dokaz da je auto malo vožen. Stanje volana, pedala i mjenjača ne odaje više kilometre kao nekada, jer mahom kožni volani pretapeciraju se ponekad i nakon samo tri godine korištenja. Primjer je Renault koji je tu posebno osjetljiv, baš kao i Volvo sa svijetlom unutrašnjosti. Te dijelove prodavateljima se isplati kupiti nove kako bi auto bio “tip-top” jer se radi o, ukupno u prosjeku, tristotinjak eura. Volkswagen grupacija ugrađuje sjedala od tvrde pjene, dok su francuski auti nešto mekši i brže se troše. Na Citroenu Picasso sjedalo već nakon 50.000 km može izgledati kao Golfovo nakon 200.000 km. Dakle, jedini način da po unutrašnjosti otkrijete barem približno stanje kilometara jest da pogledate barem pet jednakih automobila. To će vam dati orijentaciju što je prosjek za taj auto i kako on mora izgledati nakon, recimo, 100.000 km.

Ma što pročitali na ovu temu, ništa vas neće politi hladnom vodom kao poziv “dečkima iz oglasa” koje ćete lako pronaći u oglasima s porukom “popravak elektronike automobila” i slično. Naime, to su dečki koji dođu, spoje se, nevjerojatnom lakoćom sve greške obrišu i namjeste sat, naplate od 200 kuna do 200 eura i nestanu kako su i došli. Upravo je njihova niska cijena i najveći problem. Imate Golfa V 1.9 TDI i svake godne prije tehničkog pregleda spustite mu kilometre na željenu vrijednost. Naime, za samo 26,25 kn uz predočenje prometne dozvole možete dobiti informaciju koliko je auto imao kilometara na tehničkom pregledu. Dakle, svake godine uložite 200 kuna kako bi vam auto nakon deset godina i 2000 uloženih kuna vrijedio 2000 eura više. Ne biste vjerovali koliko “kombinatora” vlasnika vozila to radi. Mahom oni koji u oglasu kod prodaje hvale auto, sve novo, dva seta guma, tvrde da im je auto u posjedu 10 godina, prvi vlasnici, sve savršeno, kum mehaničar i odmah vas vuku na stanicu za tehnički pregled kako biste dobili krunski dokaz da ne lažu. A upravo to čine.

Što je sigurno? Apsolutno ništa. U stvari, kilometrima se nemojte niti zamarati. Kupite od renomirane tvrtke ili direktno od poznatog čovjeka (sve je manje vremešnih susjeda koji auto kupe nov i prodaju ga susjedu nakon 5 godina). Važno je stanje mehanike i svi instrumenti kojima trgovac podupire svoje tvrdnje. Jasno, jamstvo je apsolutni broj jedan i zbog njega možete biti sigurni da kupujete kvalitetan rabljeni auto iza kojeg netko stoji sa spremnošću da bilo što popravi ili čak održava određeno razdoblje jer je sam siguran u stanje automobila i nastupa pošteno. Sve drugo su priče na koje možda nasjednete, a možda i ne. Autu od prvog vlasnika sa servisnom knjižicom i stvarnim kilometrima sutra nešto može otkazati ili se, primjerice, raspasti motor, a vi nikakvu zaštitu nemate. Kupite li rabljeni s jamstvom, od renomirane tvrtke, možete mirno spavati sve dok se ne dokaže stanje automobila, a to su godina ili dvije. Nemojte samo biti naivac koji usmeno jamstvo gospodina širokog osmjeha u kožnoj jakni sa samo 10 auta na pošodranom dvorištu, vučjakom i zlatnim zubom shvaća ozbiljno.