Servis

Trajnost spojke najviše ovisi o stilu vožnje, a problem je i dvomaseni zamašnjak

Oni koji voze nježnije mogu se pohvaliti nižim troškovima održavanja kada je spojka u pitanju - trošak zamjene može biti od 1500 kuna, pa naviše, ovisno o tipu i modelu automobila

Branimir Tomurad | 30.6.2017.

Kako ćete znati da je spojka pri kraju? Ako okretaji rastu dok vozite, a s njima ne raste brzina vozila, znat ćete da spojka proklizava. Ako pedala spojke stoji visoko to je znak da je spojka već istrošena i bliži joj se kraj. Ako se čuje struganje kod kretanja, također. Ako kod otpuštene pedale spojke čujete da ležaj "ruži", i to može biti znak da ćete uskoro imati trošak. I miris paljevine je loš znak. Kako god bilo, najbolje je mijenjati cijeli komplet u sastavu lamela/košara/potisni ležaj, jer bilo kakav servis na spojci zahtijeva skidanje mjenjača ili motora i jednostavno nema isplativosti mijenjati samo jedan dio. Učinite to kako treba, pratite naše savjete i mirni ste oko 100.000 km.

Vozači koji su spretni, iskusni i pažljivi spojku mogu voziti i preko 200.000 kilometara, pa čak i više. Brzina njenog trošenja ovisi o tome kako se i koliko opterećeni vozite te kakav ste vozač. Kvarovi spojke onemogućuju daljnju vožnju, a popravak nije nimalo lak i ne može se izvesti izvan radionice bez velike muke. Neki od rijetkih automobila kojima se spojka može zamijeniti bez razdvajanja motora i mjenjača su Opelovi modeli starijih godišta za koje postoji poseban alat. Samim time, zamjena kod njih traje svega par sati, dok kod svih ostalih treba utrošiti čitav dan u servisnoj radionici na dizalici.

Posao počinje dijagnostikom. Srećom, kada spojka "ode" dvojbe nema, pratite sve gore nabrojano i možete biti sigurni da je problem dijagnosticiran. Kada krećete u zamjenu, povjerite to kvalitetnoj radionici. Spojku se može zamijeniti i na parkiralištu, ali to uključuje veliku muku i ako bilo što pođe po zlu sve se u tili čas pretvori u spektakularni fušeraj. Povjerite to pravoj radionici, kasnije dobijete račun i to vam je svojevrsna garancija dobro odrađenog posla. Zamjena stoji od 500 kuna naviše. Skupo? Pokušajte stajati pored auta dok traju radovi i shvatit ćete da to sami ne biste radili za taj novac.

Svaki će mehaničar radije skidati mjenjač nego motor. Naime, na motoru je ukopčano puno senzora, cijevi, instalacija, stoga je najbolje demontirati mjenjač s nekoliko nosača i tek par kablova koji služe za ukapčanje svjetala za rikverc i brzinomjer. S godinama, zbog djelovanja soli i vode vijci zapeku pa ih je ponekad vrlo teško otpustiti. Više je trikova da se to uspješno obavi, specijalni sprejevi su najblaži, a grijanje vijaka najgrublji način. Ako imate sreće, vrlo brzo ćete mjenjač vidjeti na podu. Tad počinje zamjena spojke koja se nalazi vijcima pričvršćena na zamašnjak motora.

Kada se spojka skine obavezno treba pregledati zamašnjak je li zakaljen (plavičasti sloj i brazde), a svakako ga treba prebrusiti brusnim papirom. Potisni ležaj nema vanjsko podmazivanje pa treba provjeriti je li napunjen mašću i montirati ga na osovinu koja ulazi u mjenjač. Pričvršćivanje lamele i korpe vrši se alatom za centriranje bez kojeg je vrlo teško namjestiti spojku tako da mjenjač lagano uzubi lamelu i upadne u za to predviđen otvor na zamašnjaku.

Dvomaseni zamašnjak posebna je priča i, ukoliko ga auto ima, potrebno je provjeriti njegovu zračnost i po potrebi ga zamijeniti. On stoji od oko 3000 do 8000 kuna, a zamjenski su dijelovi rijetki, za neke modele čak i nepostojeći. Njegova je funkcija "skladištenje" okretnog momenta u unutra ugrađene opruge. Naime, dvomaseni zamašnjak upije nagli izboj okretnog momenta u trenutku zapaljenja smjese odnosno najviših tlakova u cilindru, skladišti ga u ugrađene opruge, a zatim ga vraća nazad raspoređujući okretni moment na veći vremenski interval. Može se reći kako je on zamašnjak u zamašnjaku. Ako je loš, i ostavite ga na autu, riskirate štetu na mjenjaču. Naime, auti s dvomasenim zamašnjacima imaju manje, lakše, optimizirane mjenjače koji nisu tako robusni. Sve nam je to donijela trka za olakšavanjem i nižom emisijom plinova.

Sama izmjena spojke kratko traje, a montaža mjenjača još i kraće nego demontaža jer su svi vijci razrađeni. Jasno, to je težak fizički posao i bez velike i dodatne pomoćne dizalice i dva para ruku doslovno je mukotrpan. Izgleda lako i bezopasno, ali ponekad se zakomplicira. Kupite li kvalitetne dijelove i povjerite li radove kvalitetnom servisu, bojazni nema. Čuvajte se fušera. Svi znaju promijeniti spojku, ali nitko kasnije ne stoji iza odrađenog posla, a trgovci dijelovima ne priznaju eventualnu manjkavost prodanog dijela ako ga nije ugradila servisna radionica. Jasno, najbolja je opcija unaprijed dogovoriti cijenu jer, vijci ne idu, ali satnica zato ide.

Kada promijenite spojku, meka pedala ispratit će vas u sljedeću vožnju, neće više biti trzaja ili trešnje kod kretanja s mjesta. Vozite nježno i služit će vas dugo.

 

5 savjeta kako produljiti vijek spojke:

Nemojte kočiti motorom
Osim što ubrzano trošite spojku, smetate ABS sustavima modernih automobila i produljujete si zaustavni put. U dnašnje vrijeme slobodno izvodite puna kočenja sa stisnutom spojkom. Suprotno vjerovanju nekih, kada stisnete spojku prije kočenja auto ne ubrza jer je to - nemoguće.

Krećite nježno i sa čim manje gasa
Ako auto malo i zatrese, ne brinite. Nosači motora to će apsorbirati, a i ako kojeg oštetite, puno ih je lakše i najčešće jeftinije pojedinačno zamijeniti nego mijenjati spojku. Nemojte davati puno gasa dok ne otpustite pedalu spojke u potpunosti kod kretanja i prebacivanja brzina.

Nemojte na uzbrdici auto držati "na vagi" pedalom spojke
Raskrižje je na brdovitom terenu, čekate zeleno i držite auto "na vagi" pedalom spojke. Iako se spojka pritom troši malo ako ste nježni s gasom, izbjegavajte to. Koristite ručnu kočnicu, zato i postoji na automobilu.

Nemojte pod punim opterećenjem ubrzavati punom snagom
Posebno vrijedi za vozače kombija koji često koriste nosivost do krajnjih granica te za vozače koji idu na dalek put. Vozite se nježno, jer moment motora bori se s velikom masom. Spojka je jedina veza u toj jednadžbi, a u takvim slučajevima može potpuno otkazati poslušnost.

Maknite nogu s pedale spojke u vožnji
Loše navike teško se brišu, ali maknite nogu i spustite ju na odmorište ili pod automobila. Neki vozači nesvjesno stalno lagano napinju pedalu, spojka pritom proklizava i ubrzano se troši. Ako osjetite miris paljevine, to je znak da imate ozbiljan problem.