Test rabljenih vozila

SmartForTwo: manje ne može

Manje je više kada su gužve u pitanju, no sa Smartom valja biti oprezan jer koliko god bio praktičan u gradskoj vrevi, toliko je i kompliciran za održavanje

Branimir Tomurad | 4.1.2017.

Vožnja u kutiji za cipele - tako smo nekada mislili o Smartu, ali činjenica je da se kocept održao na cesti kao najbolje gradsko rješenje. Smart ForTwo jedini je auto svoje vrste izuzmemo li Toyotu IQ koju je svojevremeno čak i Aston Martin pretvorio u svoj maleni luksuzni gradski auto nazvan po mladunčetu labuda. Jasno, publika misli da čovjek mora biti jelen da istovari toliki novac za zamaskiranu Toyotu. A Smart? On je uvijek bio skup. Ali s godinama mu se cijena sruši dovoljno da ga se može nazvati atraktivnim autom koji kod nas sjajno prolazi i čest je na cestama. Prepun je sitnih mana, stoga morate paziti kod kupnje.

Smart ForTwo je dug samo 2,7 metara, a nudi komotna dva sjedala i dobru preglednost. Ako je vlasnik bio izdašan onda su zabavne boje i bogata oprema dio primjerka kojeg mjerkate kako biste ga kupili rabljenog. Smartu cijenu najviše određuje stanje, odnosno važno je znati što sve treba raditi na njemu kako biste na kraju imali dobru računicu.

Bazna ponuda je maleni benzinac od 999 ccm. Sa snagom od 45 kW (61 KS) sasvim dobro pokreće nevelikih 725 kg. Iako malen, taj motor nije poznat po toliko škrtoj potrošnji pa se može reći da vasnici najčešće ne ispune svoja očekivanja. Zvuk trocilindraša je zabavan i brundav, ali naoštrite sva osjetila ne biste li čuli lupanje iz motora ili nepravilan rad - na Smartu je potpuno normalno otvarati motor na oko 70.000 km.

Kod dizelskog modela stvari su malo drugačije. On je pouzdaniji, štedljiviji i može napraviti puno više kilometara bez velikih problema, ali mane su mu buka i nešto grublji rad. Jasno, kako je dosta rjeđi, cijene mu nisu baš male. Kao i benzinac, može biti jako zavavan u vožnji, ali brzo manevriranje donekle usporava električni servo koji kao da "kasno pali". Ako ste smiren vozač nećete to niti primjetiti.

Njegove su najveće vrline male dimenzije te udobnost koja je svijetli primjer za tako mali auto, preglednost, lak ulazak i izlazak starijim vozačima, solidne vozne osobine, šminkerska pojava i dobar dizelaš, dok se pod ozbiljnije mane nabrajaju tek osjetljiva i mušičava mehanika te skakutanje na rupama. Nadalje, neki Smartovi izdrže do 70.000 km, neki i preko 100.000 km, a zatim slijedi otvaranje motora i opsežniji popravci. Cijena? Recimo da se u tom slučaju morate odvojiti od najmanje 3500 kuna, a trošak se može i utrostručiti. Smartovi imaju osjetljiv prednji ovjes koji brzo dobije zračnost na kuglama i sponama. Dijelovi su par stotina kuna, zamjena jednostavna, ali ako vozite lošim cestama radit ćete to često.

Zanimljivo je da straga Smartovi propuštaju vodu u kabinu. Zbog toga se brzo pojave tragovi korozije koje se saniraju klasičnim brušenjem, bojenjem i ponovnim podmazivanjem. Uglavnom će na svakom autu kojeg gledate biti hrđave i time se ne trebate previše zamarati jer je stvar više kozmetička. Više bi vas trebalo smetati samovoljno prebacivanje stupnjeva automatskog mjenjača koji, ako je postao mušičav, treba tolerirati ili najbolje izbjegavati.

Kada kupujete Smart, pokušajte kupiti dizelski model, a usto se potrudite održavati ga kod servisera koji s njime ima puno iskustva. Naime, među dijelovima vlada blagi kaos, za motor iste slovne oznake pokretni dijelovi mogu se razlikovati pa je sve najbolje prepustiti stručnjaku. Svaki vid jamstva u kombinaciji sa Smartom toplo se preporuča.

 

Motor i pogon
76
Vozne osobine
66
Unutrašnjost i praktičnost
73
Oprema i udobnost
79
Vrijednost za novac
83
Smart je jedino pravo minijaturno rješenje za grad, a najbolja kupnja svakako je dizelski model, i to ponajprije zbog pouzdanosti.
  • Smart ForTwo Coupe cdi
  • Motor: 3 cilindra, turbodizelski, 799 ccm
  • Emisija CO2: 87 g/km
  • Snaga: 54 KS pri 3800 o/min
  • Moment: 130 Nm pri 2100 o/min
  • Mjenjač: automatski, 5 brzina
  • Pogon: stražnji
  • Ubrzanje od 0-100 km/h: 16,8 s
  • Najveća brzina: 135 km/h
  • Deklarirana potrošnja: 3,3/3,3/3,4 l/100 km
  • Potrošnja na testu: 4,3 l/100 km
  • Cijena testiranog modela: 53.200 kn (5 g.)