Test

Renault Twizy: Smart, ti nisi plus size. Ti si debeljko.

Samo 375 kg, paket litijskih baterija od 6,1 kWh, ovjes kojeg je radio RenaultSport i centralna pozicija sjedenja uz zvuk zujanja i doseg od 90 km - jeste li sigurni da ne želite razmotriti elektrčni auto kao opciju?

Branimir Tomurad | 28.7.2017.

Možete se smijati, upirati prstom uz oduševljenje, a može vam neki prolaznik izustiti „ma to je čisto preseravanje“ (da prostite na izrazu) ali - upravo tako mi se dogodilo. Samo sam uzvratio „nije, dobar je auto“, zatekavši sam sebe u „sviđanju“ elektromobila. Ali što je, tu je. Stariji gospodin nije očekivao da ga tako dobro čujem kroz najlone koji glume prozore kada sam pred kafićem izlazio kroz krilna vrata van. Najmanji Renault teži tek 375 kg, ima litijske baterije od 6,1 kWh s dosegom od 80-ak kilometara, uske tanke gume, nisko težište i zapravo sjajan ovjes na kojem je radio Renault Sport. Izuzetno je zabavan za vožnju i kadra je natjerati vas da se od srca nasmijete vozeći električni auto.

Prvi test i Twizy je odmah grad razrezao na one koji su spremni za nešto novo, i one koji mu se smiju. Kako se elektrifikacija nameće kao trend kojeg moramo prihvatiti mislimo li štetne emisije iz prometa gurnuti u energetski sektor u kojem se lakše s njihovim smanjenjem boriti, tako se i razmišljanje o autu na struju koji teži dvije tone čini apsurdno. Ne morate se složiti, ali budućnost su ovakvi mali lagani auti. Ionako se 95 posto prometovanja svodi na gradsko vrzmanje u krugu od tridesetak kilometara.

Twizy ima dva sjedala, jedno ispred drugog, i nudi taman dovoljno prostora da se dvoje stisne na kraćoj relaciji. Putnik straga ulazi nešto teže, sjedi raširenih nogu, nije za minice. Vrata dolaze serijski, ali prozirne donje oplate i najloni su dodatna oprema. Nema grijanja, nema ventilacije, dobijete prekidač za svjetla, četiri žmigavca, kontakt bravu, plastični volan i dvije tipke na kojima uključujete naprijed/nazad ili ler. Uz dva pretinca, jedan naključ a drugi bez brave, to je u principu - sve. Twizy je esencija automobila, onaj minimum s kojim možete obavljati stvari po gradu i trošiti svega tri kune na 100 km. Drugim riječima, ovaj auto jest na struju kao i neki drugi električni auti, ali zbog malih dimenzija i mase troši barem dvostruko manje.

Priđite mu i mogli biste se šokirati zbog dizajna. Neobičan, svoj, doslovce udara ravno u oko. Ne morate niti pretpostavljati koliko je mobitela izvađeno iz džepova u prometu kako bi snimilo pravo malo čudo tijekom tjedan dana testa. Mlađi ljudi nasmiju se, sviđa im se. Stariji su podijeljeni. Renault je svoj rad star već desetak godina pretvorio u javu, što je vrlo hrabro. Krilna vrata otvaraju se tako da rukom posegnete za kvakom s unutrašnje strane. U našem slučaju valja prvo otkopčati najlon. Twizy se ne može zaključati. Jedina koliko toliko sigurna zona njegov je pretinac s desne strane volana, na ključ. Vozački sic je od plastike, kao i kompletna unutrašnjost, s gumiranom sjedećom površinom. Na dnu sica je rupa. Ako voda upadne u Twizy, tuda će oteći.

Kada ga pokrećete morate držati ključ dvije sekunde, kao da „verglate“ klasični auto. Pojavi se natpis GO, displej je minimalistički i pokazuje osnovne informacije, a pritiskom tipke selektirate „D“ i uz pritiskanje gasa možete krenuti. Uz zujanje i solidno ubrzanje napredujete slušajući zvuk tramvaja. „Čuje se zapravo struja koja prolazi kroz tranzistore“, dobacuje moj sugovornik, gost kojeg volim čuti kako bi rekao pokoju riječ o svakom električnom prometalu, pa tako i Twizyju. Njegovo je ime Zvonimir Sučić, razvojni je inženjer i radi u Rimac Automobilima. Dulje vrijeme pratimo njegov rad i projekte od kojih ću nabrojati tek skuter bez vilice, brutalni Super 7 i pregršt čudnih naprava u garaži. Njegovih par rečenica možete vidjeti u videu.

Twizy juri 85 km/h po brzinomjeru, i to s lakoćom i vrlo stabilno i sigurno. No, takva vožnja brže prazni bateriju. Uz normalni gradski ritam napravili smo 65 km prije nego smo ga stavili na punjenje. Kako ima kabel ispod poklopca sprijeda, samo se izvuče i spoji na kućnu utičnicu. Prazni Twizy napuni se u potpunosti za tri i pol sata.

Brža vožnja pokazuje dorađenost na najbolji mogući način. Tijekom kiše siguran je, dobro prianja i pruža izvrstan osjećaj kada će proklizati. Na gumama širine 125 i 135 milimetara jako je udobno. Taj je auto poput kartinga: nema servo-kočnice, vrlo je direktan, osjeti se svaka sitnica, čak je i pomalo tvrd. No, kada njegov ovjes usporedite s ovjesom Smarta prve serije, Twizy je TV u boji. Iako proklizava vrlo neutralno i straga ima dovoljno negativnog nagiba, na provokaciju gasom i volanom klizne na bok ako je zavoj mokar, a uz malo driftanja luđački ćete se nasmijati.

Razumljivo je da je ovaj test pomalo zbrda zdola, tek spoj razmišljanja na temu Twizyja, ali to nije ništa čudno. Taj je auto toliko drukčiji da vam ispromiješa misli i natjera vas da u svojoj glavi u potpunosti promijenite koncepciju riječi automobil. Jednostavno ga morate isprobati sami i uvjeriti se u zabavni karakter. S cijenom od oko 100.000 kuna nije jeftina ulaznica u svijet električnih automobila, ali nije niti suludo objave li se nekakvi poticaji kojima smo već bili svjedoci. Sve u svemu, za Twizy će se još koji puta čuti, za sada razgledajte našu galeriju i kratki video kojeg smo pripremili. Ako vas zanima ocjena, na prvu odmah kažemo - wow! :)

Motor i pogon
95
Vozne osobine
98
Unutrašnjost i praktičnost
85
Oprema i udobnost
59
Vrijednost za novac
70
Twizy je možda ključ za bolju budućnost mobilnosti jer teži tek 375 kg i troši barem dvostruko manje od svih ostalih električnih automobila, a usto je i zabavan za vožnju.
  • Renault Twizy 80
  • Motor: Električni
  • Emisija CO2: 0 g/km
  • Snaga: 17 KS
  • Moment: 57 Nm
  • Mjenjač: Nema, direktan prijenos
  • Pogon: Stražnji
  • Ubrzanje od 0-100 km/h: 6,1 s (do 45 km/h)
  • Najveća brzina: 80 km/h
  • Deklarirana potrošnja: 63 Wh/km, Doseg NEDC 90 km
  • Potrošnja na testu: Nije izmjerena
  • Cijena testiranog modela: 102.570 kn