Auti i ljudi

FIAT 500 i Marko Balaban

Ovaj mali FIAT 500 novi je klinac u gradu tek dva mjeseca, a njegov dvadesetogodišnji vlasnik Marko utrošio je tri godine truda u ovu repliku inspiriranu Gianninijem

Branimir Tomurad |

Marko Balaban dvadesetogodišnji je student koji je odlučio kupiti i restaurirati ovaj FIAT 500 koji je bio u tužnom stanju. Auto je nekada bio u vlasništvu gospodina kojem se nesretnim slučajem zapalio, a dok je zvao vatrogasce iz obližnjeg dućana, neki vjerojatno srednjoškolci filmski su odigrali krađu zabivši se u drvo na zagrebačkom Svetom Duhu. Malecki je pronađen i pospremljen u dvorište desetak godina čekavši svijetlu budućnost. "Darko Radočaj, moj ujak, našao je ovaj auto i ja sam ga kupio taman u vrijeme 18. rođendana - bio sam srednjoškolac. Kako Darko ima iskustva s Petstotnjacima, pomagao mi je kroz tri godine dok auto nisam napokon stavio na cestu", svoju priču započinje Marko.

Limarija je bila ogromni zahvat, ali zadovoljan sam kako je sve odrađeno. Ima malih grešaka, ali mirim se s tim jer je auto bio podosta trul i, može se reći, dao je svoje. Uz Darkovu pomoć nabavljao sam dijelove i gledao kako u njegovim rukama nastaje motor. Zapremnina je podignuta na 650 ccm, a ovaj model 500 ima i oznaku R te 600 ccm u originalu i proizveden je 1973. godine", objašnjava Marko.

Dobar zvuk dopire iz sportskog nehrđajućeg auspuha po kakve se nekada išlo u Trst. "Htio sam repliku Gianninija, jer Abarthe svi rade. Zato je ispuh obojen crveno i kupio sam čim više dijelova koji su se uklapali u moj studentski budžet kako bih ishodom bio zadovoljan. Crna boja i kontrastna crna unutrašnjost mnogima zapne za oko. Tek dva mjeseca se vozim, a naodgovarao sam se na ohoho pitanja."

Veliki kotači zaokružuju cijelu priču. Zanimljivo je vidjeti 500 koji ljutito nabire okretaje u gradskoj gužvi. Današnji su auti tihi, a ako su i glasni, taj zvuk nije zanimljiv. U ovom ima puno dobrih nota, a one najbolje dopru u kabinu kada se otvori originalni platneni preklopni krov. Kako su poprilično rijetki, Petstotnjaci uglavnom ovise o sajmu u Padovi i Trstu kako bi ih se održalo na životu.

"Pripremu za lakiranje radio sam sam. Zadovoljan sam ishodom, ovo je ipak moj prvi projekt. No, mislim da je najbolji dio ovog auta definitivno motor kojeg je Darko sjajno složio i uredio ga kromom i obojenim dijelovima kako bi izgledao čim bolje. Uvjeren sam da s njime mogu na kraj svijeta, zvuči zdravo, ojačan je i s lakoćom držim tempo u gradu, čak i iznenadim pokojeg modernijeg traktora", kroz smijeh će Marko.

Prvi dojam govori sve. Baš zato je prvi kontakt s Markom bio urnebesno smiješan. Naime, kao i još nekoliko vlasnika Petstotnjaka koje poznajem, i Marko ima puna dva metra visine i barem 100 kg. Kada vidite vozača koji se iz FIAT-a 500 izvlači kao kobasica iz "flajšmašine", nasmijat ćete se i vi...