Auti i ljudi

Marko mehaničar - legenda zagrebačke automobilističke scene

Marko Valčić, ili Marko mehaničar kako ga zovu, legenda je zagrebačke scene kad je u pitanju održavanje rijetkih automobila, a danas u svojoj radionici uglavnom radi restauracije egzotičnih modela

Branimir Tomurad |

Marko Valčić uvijek je negdje imao garažu, a zagrebački klipani redovito su lijepili noseve na staklo gledajući Ferrarije, Lamborghinije, Jaguare i ostale tada rijetke aute na našim cestama koji su se tamo okupljali. Marko Valčić, ili Marko mehaničar kako su ga oduvijek zvali, uvijek je slagao komplicirane aute i riješavao probleme koji su se činili naizgled nerješivima. Danas vodi svoju radionicu koju zove Cat Corner Garage i do laktova je u restauracijama. Zatekli smo ga s dva Jaguara E-Type, Mercedesovim kupeom i relativno novim Porscheom čiji je motor završio na stolu. Za dobru mjeru, tu je još par starih Jaguara, Alfa Junior i kompozitni nos Ultime GTR, kraljice Ringa. Svašta...

Da odmah pojasnimo, Marko je vječni dječak iako je u pedesetima. Njegove su garaže oduvijek bile okupljalište prijatelja, a tako je i danas kad je zakoračio u pedesete godine života. Jasno, duhom je ostao u dvadesetima pa i njegov sin s kojim danas radi djeluje ozbiljnije od njega samog. "Ja sam najsretniji čovjek na svijetu, evo radim napokon sa sinekom i uživam raditi ono što volim", započinje priču dok iznad njega na dizalici stoji srebrni E-Type kojeg još samo deseci sati rada i nešto dijelova dijeli od registracije.

"Restauracije su izuzetno zahtjevan posao, ali mi smo za to specijalizirani. Rješavamo stvari brzo i lako, ali predugo smo u tome da šepamo i zapinjemo svaki čas. Opet, dogodi se frka pa nekaj moramo izmišljati. Uglavnom su to alati, evo kao ovaj", napominje pokazujući praktičnu štangicu za montažu klipnih svornjaka na motor 911-ice koju je sam napravio jer jednostavno nema drugog načina da se motor zatvori, a kupnja alata je ipak preskup skok. "Alat sam izradio kroz par sati i sada možemo slagati te motore. To je naša svakodnevica", govori i sa zadovoljstvom pokazuje nam kako se alatom rukuje.

Marko je Ferrarije popravljao dijelovima čak iz Stojadina. Na pitanje koje je rješenje kvara bilo najzanimljivije ispričao nam je dvije situacije. "Sjećam se jednom, problem s mjenjačem na Ferrariju. Kad sam sve rastavio, pronašao sam oštećenu kuglicu, ma to je komad ventila na malom federu. Stavio sam to sa stojadina. Dimenzija je identična, a Ferrari vjerojatno i danas vozi s time", uz smijeh će Marko. "Dobra je stvar bila i s kardanom od Aston Martina V8 Vantage. Ružio je, lager je otišao i kompletan donji postroj smo skinuli dole na pod, karoseriju digli na dizalicu, razdvojili motor od aluminijskog kućišta/tunela kardana i pronašli ležaj koji je otišao. Naravno, bio je običan metrički ležaj za parsto kuna i sve smo složili za petinu cijene iako smo to danima šarafili".

Može li se u Hrvatskoj živjeti od restauracija? Nekoliko specijaliziranih radionica kod nas ozbiljno je zakoračilo u taj svijet s obzirom da su cijene starih automobila u stalnom porastu, pa ih se isplati slagati. "To je dobro za nas, zato što u tom poslu baš, ali baš jako uživamo. Nema nas puno, žilavi smo, imamo svoje klijente i možemo živjeti od toga, a s rastom cijena starih auta opravdanost svakog zahvata je i ekonomska", napominje Marko pokazujući fino složene police s dijelovima, nanovo pocinčane vijke i svoje specijalne alate. I zanimljivog Jaguara kojeg mi pokušava uvaliti da ga kupim za smiješnu lovu. Neke se stvari kod Marka nikada neće promijeniti, ponajprije dobra atmosfera i egzotični lim gdje god pogledaš po garaži...