Kolumna

3D printeri ulaze u upotrebu i postaju najbolji partneri oldtimera

Porsche je počeo 3D printati dijelove za svoj utrarijetki 959 - čim ta tehnologija postane pristupačnija, najromantičniji hobi će zasigurno doživjeti procvat

Branimir Tomurad |

Restauracija automobila zahtijeva veliku predanost. Za početak, pravi je entuzijast uvijek jednim okom na oglasnicima, ebayu i svim ostalim kanalima kroz koje mogu pristići rijetki dijelovi. Uvijek trebaš rezervnu plastiku oko instrumenata za 205 GTI jer će sigurno kad-tad puknuti. Trebaš i kromirani ring trube za Bubu. Kada se pojavi, kupiš. Imaš šest i ništa nije na prodaju. Moraš imati i set dobrih sjedala, vrijedi za svaki auto. I, ako prilike dopuste, dobar motor sa strane da se možeš opuštenije voziti. Isto vrijedi za dijelove limarije, to je jako poželjno.

Maštaš o lottu pa pomisliš da bi si s jackpotom kupio, recimo, Porsche 959. A onda ti prođe misao kroz glavu… Gdje ću naći dijelove, što ako nešto pukne, napravljeno ih je samo 292 komada i posljednji razbijeni prodavao se na oglasu negdje 1980-ih. Što sad? Kako ću se voziti? Nema stiskanja, samo defile gradom ili nekom vozačkom cestom i natrag u garažu. Zapravo, posjedovanje takvog auta nije uživanje već pokora. Ispada da sliniš po tom dragulju kojeg pokrivaš dekicom, a zapravo te najviše u životu raduje jeftini 911 S kojeg si, kao, kupio da bude drljača za vozikanje. I to lošeg, bez servisne povijesti i s ogrebotinama. Zapravo, kad bolje razmisliš, to su najbolji auti. Ogrebani, oni jeftiniji s dna oglasnih stranica. Njih ti nije žao voziti. Uz njih u glavi stvaraš nezaboravne trenutke u kojima krpa i polir pasta nisu dio priče. I tako treba biti. Svaki ozbiljni kolekcionar ima takvu “drlju” o kojoj priča nakon sedme čaše zacakljenih očiju.

Pozitivna vijest dolazi iz Porschea i tiče se novih dijelova za stare modele. Da moderna tehnologija nije nama kramarima najveći neprijatelj svjedoči njegova primjena u održavanju izuzetno rijetkih modela automobila. Eto, svijetom su počeli šuškati da će Porsche, umjesto da će na klasičan način lijevanjem ili drukčije proivodi novu seriju dijelova za stare automobile, za to koristiti 3D printere koji će uz pomoć plastične mase ili metala raditi male serije dijelova. Time se izbjegava skupa proizvodnja velike serije (mala se za neke stvari jednostavno ne isplati), a zatim “betonska” zaliha koja prašinu skuplja godinama. Već su, čak, 12 artikala i napravili za 959.

Nova tehnologija 3D printera doslovce će izmijeniti svijet starih vozila. Bit će lakše bilo što načiniti, a u nedostatku dijela ili interesa proizvođača da ih proizvede, entuzijasti će ih sami moći nacrtati i negdje isprintati. Zanimljiv je podatak da Porsche na zalihama drži 52.000 artikala za stare modele svojih vozila i to je ogroman logistički problem. Nažalost, jedini minusi te tehnologije su nestanak starih majstora i odgoj novih koji uz pomoć tokarskog stroja ili kalupa nešto mogu načiniti pa je to uživanje u staroj stvari kudikamo zanimljivije i svaki dio ima svoju priču gdje je i uz pomoć čijih ruku nastao te nestanak starih prašnjavih skladišta koja u svakom entuzijastu izazivaju emocije.

Jednostavno nema ljepšeg osjećaja nego kad nabasaš na šupu, garažu ili ako si jako sretan skladište, u kojem pronađeš hrpetinu uredno posloženih kutijica punih dijelova prekrivenih prašinom. Ako ih još dobiješ za siću, eto stvari koja se upisuje u kalendar tipičnog automobilskog entuzijasta koji uistinu voli svoj hobi. Baš kao i ozbiljne najave Mercedes Benza, Forda i Porschea da već naveliko testiraju 3D printanje za neke dijelove za koje je skupo i teško ponovno napraviti alate za proizvodnju. Svakako pogledajte video o 3D printanju metalom...