Kolumna

Fušerski servis, najskuplji servis!

Mislite li da štedite novac kada popravljate kod fušera? Grdno se varate, jer oni su uglavnom nekvalitetni, neodgovorni i gotovo uvijek najskuplji majstori

Branimir Tomurad |

Stotinu puta čuli ste rečenicu "moj mehaničar bi ti to napravio puno jeftinije". Sve bi bilo u redu da se zadovolje određeni standardi, da su ugrađeni dijelovi kvalitetni, da imate nekakvo jamstvo i sigurnost da je netko tko vam prčka po kočnicama stručno osposobljen za taj posao. Baš zato sve ostaje na tome tko je jeftiniji. Sivo tržište cvjeta, novi fušeri zvekeću alatom pod strehama na rubovima gradova. Veliki servisi za 1000 kuna s kineskim španerima i krhkim vodenim pumpama, zamjena spojke za 300 kuna ili gratis ako kupite dijelove preko njega. Sve dok je glava na ramenima, uopće nije bitno kako je servis odrađen, glavno da ništa ne curi i da auto vozi.

Zamislite situaciju: izdaju vas kočnice, razbijete auto, prođete s lakšim ozljedama i sretni što je glava na ramenima počnete razmišljati zašto se to dogodilo i dođete do zaključka da je ona pakna na cesti 300 metara prije tunela ispala baš iz vaše čeljusti kočnica i da je to uzrok. Ako imate sreće nitko nije pregazio paknu, podigao u zrak i njome, recimo, pogodio motociklista ravno u kacigu. Na cesti je sve moguće. Tako ljuti nazovete svojeg fušera koji ih je mijenjao za 100 kuna i on se pravi blesav. Ako se uopće javi, jer baš sada ga gnjavite dok žbuka novo krilo vikendice na Viru. Zimi mehaničar, ljeti zidar, u jesen vulkanizer..., ma jednostavno čovjek sa stalnim poslom do podne i tisuću talenata popodne.

Kao i kad vas je prvi puta vidio i čuo, uvijek vodi vješto razrađen razgovor. Počinje sa "pa tko vam je to radio", nastavlja sa "znate, ne bu to sam tak'" i na kraju, kada i on skrpa i sfušari posao izgovori legendarnu "mislim, pa nemate vi tu kaj, to je to". S fušerima je uvijek isti problem, ne možete ih uloviti ni za glavu ni za rep. Nemate račun, pa niti pravno gledano ne možete ništa. Ako imate sreće, spomenuti motociklist (recimo Austrijanac) odnosno njegov osiguratelj nije podigao tužbu protiv vas jer je uzrok nezgode zanemarivanje i loše održavanje auta. Sve to zahvaljujete "kumu" iz šlep-transporta koji je odmjerenim volejem opalio disk-pločicu koja nestaje u travi ispod branika na autocesti prije nego ju policija vidi i u zapisniku ju nazove uzročnikom štete na kacigi motociklista.

Za trud 200 kuna kumu iz šlepe, plavce pošaljete s 200 kuna na janjetinu (ako uopće prihvate jer postali su tvrdi i to je u redu), još par tih zavisnih troškova koje maestralno hendlate dižući pogled iznad tamnih sunčanih kopija Raybanica i - možete nastaviti na more. Vektrica malo visi, far ne radi, voda joj kuha, ali vozi. Cijele dane na plaži zovete za dijelove preko njuškala, barem neće biti dosadno, dobra je to zanimacija. Dogovarate "majstore", izvadit ćete se s jedno 20.000 kuna u nekim kombinacijama, a u ovlaštenom bi taj isti posao bio jedno  45.000 kuna. Nažalost, još ne shvaćate da se ništa od toga u prvom redu ne bi niti dogodilo da ste kočnice mijenjali u poštenom autoservisu.

Dobra su stvar ti servisi zadnjih godina, čak i ovlašteni. Od 2008. godine prodaja novih auta potpuno je kolabirala. Bore se istom kvalitetom i nižim cijenama ne bi li privukli vlasnike vozila starijih godišta i stvarno se trude i ulažu u sebe kako bi opstali. Recimo, promjena ispušnog lonca s reklame na radiju za 400 kuna. Čisto, pošteno, bez skrivenih troškova, o-ri-gi-nal. Bolje i jeftinije ne može. Čitavi katalozi prepuni su ilustracija i cijena - promjena zupčastog za 1399 kuna, mali servis za 550 kuna s uljem i filtrom. Danas su ovlašteni servisi u finalu jeftiniji od bilo kojeg fušera jer, izuzmemo li onih 40 do 50 posto koje nam naplati država kroz PDV i ostale namete, zarade i manje od njih.

Kada imate račun, uz njega je vezan i radni nalog, pa se točno zna tko je, što, kada i kako radio na vašem autu. Dogodi li se nešto, imate šanse naplatiti se od strane osiguratelja ili čak direktno od servisa. Oni se neće kockati sa svojim renomeom, napravit će puno više toga da vas drže zadovoljnim. Kod fušera ćete dobiti tursku kavu u sumnjivoj kuhinjici, a ovdje će vas ugostiti pristojan djelatnik, ponuditi vas kavom, a imate li sreće i hostesa će vas pitati za zdravlje. Sjedit ćete u klimatiziranom prostoru, a znat ćete da ste na pravom mjestu kad vidite fušera za stolom pored.

Čuo sam za fušera koji je jednostavno dovezao Golf Četvorku na veliki servis u ovlašteni servis, uredno platio, uzeo račun, dobio kavu, sjedio u klimatiziranom prostoru dva-tri sata dok se to ne napravi i tamo negdje, nekome, naplatio još 500 kuna gore. Fušer sretan jer ima dobru prispodobu za Hrelić ove nedjelje, vlasnik auta sretan jer je "kod fušera jeftinije" i svi su dijelovi original. Eto, ak i ovlašteni servisi imaju takve akcije da su očito postali dovoljno povoljni da i fušeri imaju računicu popravljati tamo.