Kolumna

Vjerovali ili ne: keyless sustavi u Americi truju ljude monoksidom!

New York Times opet je udario po "zlim proizvođačima automobila", ali postavlja se pitanje koliko je glupih rješenja stiglo u automobile koji uzrokuju fatalne posljedice?

Branimir Tomurad |

New York Times opet je raspalio po „zlim proizvođačima automobila“ zbog smrti uzrokovanih Keyless sustavima. Prvo da pojasnimo: to su sustavi koji ne traže da ključ umetnete u bravu, već je dovoljno da je prisutan u vozilu i ono se može pokrenuti pritiskom na tipku bio on u džepu ili torbi. Jasno, kod zaustavljanja vozilo ostaje raditi, a ako je deaktiviran start&stop sustav, ono se neće ugasiti ne satima, već danima. Neki proizvođači imaju ograničenje softverskog tipa koje motor isključi nakon 30 minuta, no nekima motor može raditi doslovce dok ne popije gorivo. U Floridi se dogodilo dvadesetak smrti na sličan način – vozilo ostane raditi, garažna vrata se spuste, a dom se ispuni ugljičnim monoksidom.

Ako ćemo o „zlim proizvođačima automobila“, u tekstu se spominju Toyota i Lexus. Opet. Oko polovice od 17 milijuna vozila prodanih u Americi godišnje, ima keyless sustav. Dakle, zaista je moguće da stariji vozač (većina smrti povezana je s umirovljenicima kao najranjivijom dobnom skupinom) parkira vozilo u garažu, za sobom spusti vrata, uzme ključ i ode spavati. Današnji su motori tihi, benzinci gotovo nečujni, što problem zaista čini velikim jer nečujno ostanu raditi i ugljični monoksid, tihi ubojica, izazove fatalne posljedice. Nije nemoguće da vam se dogodi da vam auto ostane upaljen i otključan jer, ključ ste odnijeli u džepu i u jednoj od svakodnevnih zbrka budete malo smušeni i posljedično dovedeni u životnu opasnost.

Glavna je tema tjeranje regulatornih agencija koje bi trebale u SAD-u postrožiti ne samo pravilnik po kojem sustavu treba onemogućiti da auto ostane upaljen, već bi trebalo postrožiti i preglede vozača koji i sa slabijim sluhom mogu produljiti valjanost vozačke dozvole. Jasno, auti imaju zaštitu. Toyote će tri puta pustiti glasni „biip“ ako ste ključ iznijeli iz vozila, ali svaki auto ima drukčije rješenje. Predlaže se da automobil blenda i trubi ako se ne zaustavi, a ključ se iznese van. Opet glupo, jer kad stanete pokraj ceste netko će pomisliti da nešto grdno ne štima, početi kočiti i eto novih nesagledivih posljedica. Zapravo je dobar stari ključ koji se okreće u bravi najbolje rješenje jer, ako ste ga izvukli auto ne može ostati raditi. Usto, zbog neke tobožnje komocije sve dovodimo u opasnost. Ali, kao u reklami s noževima, ni to nije sve!

Što je s električnim ručnim kočnicama? Ako sustav kočnica zakaže, njima je zaista neugodno kočiti (ako ste ikada pokušali s preko 100 km/h usporiti auto takvom „ručnom“ vjerojatno ste se poprilično uplašili). Što je s automatskim paljenjem rasvjete instrumenata? Koliko je ljudi zbog toga poginulo? Nitko ne zna jer nema provedenih studija! Neiskusniji vozač sjedne za volan, pokrene vozilo, instrumenti svijetle i on se otputi u noćnu vožnju ne znajući da svjetla ne rade. Nekada ste noću pred sobom imali crnu rupu umjesto instrumenata sve dok ne upalite svjetla i gotovo je nemoguće da se neobazrivim korištenjem dovedete u opasnu situaciju. Start&stop zna zakazati ako neodlučno pritisnete pedalu spojke. Stisnete li ju ponovno, auto se neće pokrenuti sam nego će čekati da stisnete tipku za pokretanje. Treba li se to dogoditi na pružnom prijelazu? Suludo je vjerovati da niti jedan život nije izgubljen upravo zbog toga.

Što se auti trude biti pametniji, to su vozači gluplji. Sustavi ih tjeraju na to. Osnovne funkcije automobila koje vas mogu dovesti u opasnost ili vas od nje spasiti moraju biti potpuno jednake u svim autima. Mjesto za tipku za sva četiri žmigavca mora biti na sredini komandne table da ju može pritisnuti i suvozač, ona mora biti narančasta i u obliku trokuta, a ne iza volana da ju može dosegnuti samo vozač. Auto bi se trebao paliti okretom ključa. Svaki. Kao što bi i ručna trebala biti ručna, između sjedala i u sredini, s polugom, a ne sustav sa servomotorom kojim je nemoguće regulirati pritisak, koji radi sporije, a da ne govorimo o traženju tipke s lijeve strane ispod volana kada je situacija kritična. Vozač ima infarkt, tko će ju dosegnuti? Suvozač? Kako?! Isto vrijedi i za kvaku za unutarnje otvaranje vrata. Sjednite u auto u kojem se nikad niste vozili i u potpunom mraku pokušajte izaći van. Ista je situacija kada se unutrašnjost ispuni dimom zbog požara, čak usred bijela dana. Zapravo je pravo čudo da nema više fatalnih posljedica kada se o svemu malo dublje promisli, zar ne? Sve kontrole u autu kojima se rukuje refleksno, u opasnim situacijama, trebale bi biti identičnog oblika i smještene na istom mjestu.

Proizvođači su tome krivi utoliko što im dizajneri i magovi za prodaju kroje sigurnosne elemente koji mogu biti opasni po život. Ali opet, nema ih smisla osuditi. Dobili ste Upute za rukovanje vozilom i što još želite? Tu gdje se državne i regulatorne agencije moraju uključiti i međusobno na svjetskoj razini surađivati donoseći jedinstvena pravila, propise i rješenja za sve, one u svojim izvješćima površno udaraju po "uvoznim" automobilima jer je njihova autoindustrija na samrti. Što opet donosi zaključak: profit je puno važniji od nečije glave. Svi proizvođači u tili čas se dogovore o novom standardu prikaza na infotainmentu, ali da se svi dogovore i stave spomenute kontrole na isto mjesto, e, to ne...