Kolumna

Sporo je opet zanimljivo

Dok padaju rekordi Nürburgringa a čak i serijske limuzine voze debelo ispod osam minuta, grupica entuzijasta vraća se korijenima, jer nema ništa ljepše nego tjerati jeftinu kanticu do tisuću kubika

Vladimir Baće |

Juriti brzo u modernom sportskom automobilu uistinu je uzbudljivo. K tome proizvođači se trude stalno poboljšavati svoje nove modele te uz razvoj novih, sve boljih, guma svjedočimo kako svaka nova generacija sportskih automobila nudi sve bolje performanse i više brzine. No, dali više brzine znači i više zabave i vozačkog izazova?

Novi sustavi stabilnosti i gume optimizirane za stazu čine čak i vožnju po stazi sve manjim izazovom. Vozači se ponekad osjećaju poput putnika, dok ESP sustav odbija poslušnost i postavlja automobil u zavoju onako kako njemu odgovara. Nemojmo zaboraviti da sva sila tehnologije i nije jeftina. Stoga ne čudi novi pokret pod nazivom #club1000 koji promovira posjet Nürburgringu, ali i drugim stazama, u jeftinim automobilima male zapremine. Cilj je zapravo probijanje nekad magične granice od 10 minuta, ali s jednostavnim i što je najvažnije, jeftinim automobilom.

Iako ima 1000 u nazivu, gornja granica je zapravo 1049 kubičnih centimetara i to iz serijskog motora. Nema nikakvih konverzija, turbo punjača ili ugradnje motora iz motocikala. Baza je obavezno registriran cestovni automobil, serijski motor uz možda sportski ispuh, polu kavez i uske gume maksimalne širine do 175 m i promjera 13 do 15 cola. Osim što se tako osigurava zabavno proklizavanje automobila, riječ je o redovito najjeftinijim dimenzijama guma. Dakle idealni automobil nije nikakav GTI, već malo gradsko prometalo, neki VW UP, Citroen C1, možda stari seicento? Ono što im je zajedničko je da su jeftini za kupnju i ne boli srce ako ih možda i malo udubite tijekom kakvog izlijetanja na stazi. Istovremeno, riječ je o poprilično laganim i upravljivim automobilima, koji su izazov i na relativno malim brzinama. A manja brzina znači i veću sigurnost u slučaju nekog udesa.

Ovdje nije riječ o nikakvoj organiziranoj utrci, već o neformalnom klubu entuzijasta koji žele zaraditi respekt zajednice savladavanjem kruga legendarnog "zelenog pakla" u vremenu ispod 10 minuta s automobilom čija namjena je sve samo ne jurnjava po stazi. No, možda je još važnije pitanje dali silna utrka u "naoružanju" između proizvođača u konstruiranju sve bržih i bržih automobila ima uopće smisla, ili je za našu zabavu možda bolje odabrati kakav jednostavniji automobil. Ako mislite da takvo što ne može biti zabavno, pogledajte video ispod, i kako skromni AX diesel s 52 KS i 685.100 km juri stazom.