Kolumna

TOP 10 kobnih pogrešaka koje čine vozači prilikom vuče prikolice

Ljetno je vrijeme, vozači žele svoje čamce, kamp-kućice i razne druge prikolice dovesti do odredišta na siguran način ne ugrožavajući ni sebe ni ostale sudionike u prometu – evo 10 najčešćih pogrešaka koje pritom čine

Branimir Tomurad |

Izgleda jednostavno - zakvačite prikolicu za kuku i gas. Nažalost, auti koji vuku prikolice su više opterećeni, sporiji, a morate ipak znati više od ostalih vozača želite li glavu na ramenima i prikolicu iza, a ne ispred sebe. Evo 10 najvažnijih stvari na koje valja pripaziti kad vučete prikolicu na more.

1. Vozačka B kategorije je dovoljna, ali…
Evo što kaže Hrvatski auto klub: „Motorna vozila B kategorije mogu biti u kombinaciji s priključnim vozilom čija najveća dopuštena masa (NDM) ne prelazi 750 kg. Ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju vozila o kojem je riječ, motorna vozila u ovoj kategoriji mogu se kombinirati s priključnim vozilom čija je NDM veća od 750 kg, pod uvjetom da NDM ove kombinacije vozila nije veća od 4250 kg. U slučaju da je NDM takve kombinacije vozila veća od 3500 kg, takvom kombinacijom vozač može upravljati samo nakon što je položio ispit za tu kombinaciju vozila iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.“ Drugim riječima, ako je NDM vozila i prikolice veća od 3500 kg, posvetite pažnju i položite dodatni ispit! Ako je NDM oba vozila preko 4250 kg, morate položiti i E kategoriju.

2. Tehnička ispravnost prikolice
Danas najviše koristimo autoceste kojima se kilometrima možemo spuštati kočeći. Pritom su kočnice izuzetno opterećene, griju se i mogu čak i otkazati. To se dogodi zato jer hidrauličko ulje proključa, a sa stvaranjem plina u vodovima pedala kočnice postaje mekana i neučinkovita. Ulje u kočnicama najbolje je mijenjati svake dvije godine. Ako ste od onih koji vuku teške prikolice, slobodno s police uzmite ulje s višim vrelištem koje će povećati izdržljivost i otpornost na pregrijavanje. Ako ikako možete, kočite motorom. Nejednom ste vidjeli kamp kućicu iz čijih se kotača dimi? Prikolice imaju naletnu kočnicu. Obloge treba mijenjati, poluge podmazivati, ležajeve oprati i ponovno namastiti. Ne želite da se u ekstremnoj situaciji prikolica zanese jer kočnice nejednako “hvataju”!

3. Temperatura motora
Ne forsirajte automobil uzbrdo sa zakvačenom prikolicom, k tome s niskim okretajima motora. Pumpa za vodu daje slabiju cirkulaciju, motor se teže hladi. Vozite se u višim okretajima i pratite pokazivač temperature kako ne biste “spržili” motor.

4. Raspored mase i težište
Ogromna je pogreška kada je težište prikolice iza osovine. Kada ju zakvačite, vozilo mora malo “sjesti”, odnosno pritisak na kuku mora biti oko 50 kg, na terencima i veći, čak do 100 kg. Zavirite u dokumente vozila ili proizvođača čiju ste kuku ugradili. Stvari stavite čim bliže osovini prikolice, malo prema atomobilu, osigurajte ga vezivanjem da se ne pomakne. Ako je težište iza osovine prikolice, i počne li prikolica plesati, gotovo ju je nemoguće smiriti. Kako je to teško objasniti, evo i video iz kojeg će vam sve odmah biti jasno!

5. Obavezno mast na kuku
Prije nego zakvačite prikolicu, priključni uređaj morate prvo očistiti, pregledati da nije istrošen, a zatim namastiti mašću. Ako ste zaboravili i nađete se na putu, ne morate odmah na benzinskoj crpki kupiti kilogram jer trebate doslovce “prst” masti. Priđite prvom vozaču kamiona na parkingu i zamolite, oni uvijek imaju masti sa sobom. Isto tako, nitko se neće naljutiti ako se malo poslužite sa sedla na koje se zakvači prikolica, tamo je uvijek ima viška.

6. Pazite ako imate automatski mjenjač, pogotovo starijeg tipa
Stariji automatici imaju tipku za “overdrive” u kojem pri velikim brzinama smanjuju okretaje motora povećavajući prijenosni omjer. Jasno, već smo napisali da to nije dobro zbog hlađenja. Stoga, isključite tipku. Moderni automatici sve će odraditi sami, na vama je samo pratiti temperaturu i ne forsirati. Ako temperatura i poraste i osjetite da je došlo do pregrijavanja, nemojte odmah stati i ugasiti auto, pogotovo ako ima turbo! Otvorite sve prozore, povećajte broj okretaja da cirkulacija rashladne tekućine bude bolja, ugasite klimu, otvorite grijanje i ventilator na najjače, osmjerivače na prsa i noge. Uznojit ćete se, ali i sačuvati motor.

7. Mislite na prikolicu tijekom vožnje
Svakog ljeta netko kampicu provuče kroz ušicu igle i izazove zastoj. Kupite dodatne velike retrovizore koji se montiraju dodatno na blatobrane, da ni u kom slučaju ne zaboravite da vučete prikolicu. Vidjet ćete bolje i manevrirati na rikverc lakše. I nećete zaboraviti na prikolicu.

8. Pazite na brzinu
Kolotrazi, rupe, otpali dijelovi s drugih automobila, puknuće gume (pogotovo na jednoosovinskim prikolicama) mogu biti pogubni za stabilnost prikolice u vožnji! Vozite se do 80 km/h i ne žurite. Nemojte koristiti tempomat ako baš nije neophodno kako biste mogli osjetiti da je motor preopterećen i ako slabije vuče. Čak i pri toj brzini vjetar ili nešto od nabrojanog može djelovati pogubno.

9. Tlak u gumama
Provjerite tlak u gumama prije i tijekom puta. Pobrinite se da nemate istrošene ili stare gume. Recimo da ste najsigurniji ako su gume stare do pet ili najviše sedam godina. Ako prikolicu ne držite na posebnim podmetačima ili u zraku na stalcima, najbolje je promijeniti ih svake dvije godine. Jasno, sve ovisi o stanju, to je iskustvena preporuka iskusnijih vulkanizera.

10. Maknite se koloni i bržima od sebe!
To što se vama ne žuri, to što imate termosicu i to što imate suprugu koja vam mota kovrče dok vi opušteno vučete svoj ponos na more ne znači da se drugima ne morate maknuti. Budite obazrivi i shvatite da usporavate promet. Birajte vrijeme kada je promet rjeđi, koristite autocestu. Ako ste na magistralnim cestama imajte oko u retrovizoru i propuštajte brže od sebe. Sretan put!