Kolumna

Borba za dulji doseg električnih automobila

Otkad je električnih automobila traje razvoj različitih rješenja kako im omogućiti čim veći doseg, no nije se sve svodilo na bolje baterije

Vladimir Baće |

Električni automobili zapravo nisu neka novost. Postoje dulje od onih pogonjenih motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Isto toliko dugo postoji i svijest o potrebi za boljim baterijama većeg kapaciteta jer doseg električnih automobila, i relativno sporo punjenje, u mnogome su ograničavali njihovu svakodnevnu upotrebljivost. Današnji razvoj usredotočen je na dva glavna smjera, razvoj boljih baterija većeg kapaciteta i veće snage punjenja, te izgradnja čim većeg broja jakih punionica. No, to nije uvijek bilo tako, pa se nije loše prisjetiti nekih od ideja.

Izmjenjivi baterijski paketi

Ovo zapravo i nije izumrla ideja, budući da svako malo ispliva neki investitor koji bi želio napraviti mrežu punionica s izmjenjivim baterijama, čime bi se vrijeme punjenja, odnosno zamjene baterijskog paketa, skratilo na svega nekoliko minuta. Patenti za to već postoje, između ostalih i u Tesli su radili na tome, no čini se kako je ipak riječ o tehnologiji koja nikad neće zaživjeti. Glavna razloga su dva. Za početak to je pitanje standardizacije, jer bi sustav izmjenjivih baterija zahtijevao da svi proizvođači, ili bar većina, imaju isti baterijski paket, fizički kompatibilan s ostalim proizvođačima. Kako je pitanje kvalitete baterijskog paketa stvar kompetitivnosti između proizvođača, sumnjamo da će se to uskoro standardizirati. Drugi je problem samo fizičko pakiranje baterija. Izmjenjivost znači i da je kompletan paket moguće odvojiti u jednom komadu, što je donekle moguće ako se one nalaze u podnici automobila, no ostale konfiguracije se teže prilagođavaju tom rješenju.

Range ekstenderi

Ovo je zanimljivo rješenje, donekle i primijenjeno u BMW-u i3. Tu ponajprije govorimo o dodatnom malom benzinskom motoru koji služi isključivo za nadopunjavanje baterije i ne služi direktnom pogonu automobila. Dok se u BMW-ovom slučaju radi o modulu ugrađenom u stražnjem dijelu vozila, neki neovisni proizvođači čak su počeli s proizvodnjom malih prikolica koje sadrže generator i koji možete prikačiti na svoje električno vozilo u slučaju odlaska na dulji put. U slučaju dobro razgranate mreže punionica ovo više nije potrebno, no ljubitelji električnih vozila u izoliranijim područjima konačno imaju neko rješenje za dulja putovanja.

Prikolice guralice

Ovo rješenje toliko je ingeniozno da je moglo doći samo iz neke kućne "Sam svoj majstor" radionice. Kako su u novoj elektro revoluciji sedamdesetih i osamdesetih glavni pokretači zapravo bili entuzijasti koji su u kućnoj radinosti konvertirali svoje automobile na električni pogon, u startu se pojavila potreba za duljim dosegom, budući da prvi baterijski paketi su bili iznimno malog kapaciteta i velike mase. Jedno od zanimljivijih rješenja je ono o prikolici koja s vlastitim motorom na unutarnje sagorijevanje gura električni automobil na koji je zakačena tijekom vožnje po auto putu.

Recept je brilijantno jednostavan. Uzmete automobil s otpada, po mogućnosti prednjepogonaš s automatskim mjenjačem, no bilo je i izvedbi baziranih na, očekivano, VW Bubi. Odrežete ga odmah iza motornog prostora i dodate priključak za kuku naprijed, te mali rezervoar za gorivo. Produžite komande za paljenje motora i komandu gasa te ih ubacite u vozilo ispred. Kad dođete na ravni komad ceste, jednostavno u vožnji upalite motor u prikolici i isključite električni pogon, a prikolica vas preko kuke lagano gura ravnom cestom. Pobornici sigurnosti na cestama sada se hvataju za glavu, no red je čestitati na domišljatosti.