Auto

U Njemačkoj korisnici nemaju ništa protiv sporijeg punjenja noću

Jake punionice nas poprilično koštaju - studija u Njemačkoj pokazala da bi se korisnike moglo uvjeriti u sporije punjenje elektroautomobila noću

Branimir Tomurad |

Osnovna mana električnog automobila, koju zagovaraju ljubitelji benzina, odnosi se na brzinu punjenja. Čitav auto-moto svijet već 15 godina razvija brze punjače i tehnologiju koja će omogućiti komociju punjenja električnih automobila na način da budu korisni i da osiguraju komociju kao auti na fosilno gorivo. I prišli su tome vrlo blizu. Ali... U Njemačkoj je provedena studija s vrlo logičnim smjerom i zaključcima - brzo punjenje košta (skupi uređaji i veliko opterećenje mreže), a auti se mogu i sporo puniti. Noću. Kada su potrebe svijeta za strujom manje. Upravo zato, došli su do zaključka da bi se korisnike na to moglo usmjeriti bez većih problema.

Studija je trajala 15 mjeseci i tijekom nje promatrane su navike potrošača u predgrađu Stuttgarta. Polovica stanovnika punila je aute svaku noć, a inženjer lokalnog mrežnog operatera komentirao je kako bi, u teoriji, čitava ulica koja brzo puni svoje aute mogla "izbaciti sklopku" odnosno uzrokovati preopterećenje. To je trenutak u kojem se svatko upućen sjeti - Norveške. Naime, tamo je više od prodanih novih automobila na struju. Događa li se takvo što tamo?

Ne. U Nroveškoj je krenula kampanja za sporo punjenje automobila preko noći. Naime, ogromni su troškovi rada brzih punionica jer opterećuju mrežu. S druge strane, pomoglo bi da se auti pune noću zato što je opterećenje u mreži manje, a svaki rast ili smanjenje proizvodnje struje stvara gubitke. Na ovaj način noćna i dnevna potrošnja bi se približile u svojim vršnim vrijednostima i punjenje bi bilo efikasnije i ekološki svjesnije. Naime, Norvežani kažu da je trošak ulaganja u mrežu u tom slučaju čak trostruko manji!

Kako postoje dnevne i noćne tarife za naplatu struje, Norveška razmišlja o tome da uvede posebnu "peak tarifu" koja bi bila najskuplja i tako bi se destimuliralo opterećivanje mreže u trenutcima najveće potrošnje. No, vlasnici vole uvijek imati punu bateriju, pokazuje njemačka studija. Tek nakon nekoliko mjeseci vlasnici su promijenili navike, opustili se i aute napokon počeli puniti noću. Deset susjeda uključenih u istraživanje dobili su kućni "wall-box" od 22 kW i električne aute na korištenje (većinom Renault Zoe). Sve kao dio istraživanja tvrtke koja ih opskrbljuje strujom - EnBW.

Zaključci se slažu u jednom: korisnici su spremni na kompromis i sporo punjenje noću, ali definitivno žele opciju brzog punjenja jer ono olakšava prelazak većih udaljenosti, primjerice na putovanjima.