Sigurnost

Dnevna LED svjetla - ako je suditi prema istraživanju, pridružit će im se i obavezna stražnja

Britanci su proveli istraživanje koje je potvrdilo neke sumnje - vozači zbog dnevnih svjetala zaboravljaju upaliti glavna svjetla kada je to potrebno

Branimir Tomurad |

Vozače dnevna LED svjetla uglavnom - zbunjuju! Koliko ste puta primjetili da u uvjetima slabe vidljivosti vozač ispred vas nema uključena svjetla? Uglavnom nesvjesno, zbog automatski uključenih LED dnevnih prednjih svjetala i osvjetljenja instrumenata čim se auto pokrene, vozači često zaboravljaju da su straga gotovo pa nevidljivi. Britanci su napravili istraživanje na uzorku od 2061 vozača i došli do zapanjujućih rezultata.

Čak je 62 posto vozača vidjelo u prometu vozilo bez uključenih stražnjih svjetala u uvjetima smanjene vidljivosti iako su im prednja dnevna svjetla bila uključena. Naime, od 2011. godine takva svjetla imaju homologaciju na europskoj razini i evoluirala su od običnih žaruljica sve do upečatljive LED tehnike. Nažalost, tek 15 posto ljudi sigurno je da nikada nisu zamijetili da se neosvijetljena vozila kreću, a njih 23 posto nije sigurno pripadaju li skupini koja je "fantome" vidjela ili onoj skupini koja ih nije vidjela.

Zanimljivo je da 47 posto vozača iz istraživanja ne upravlja najčešće autom koji ima dnevna svjetla (što govori o prosječnoj starosti vozila). Osnovni je problem, zaključak je stručnjaka koji su u Britaniji proveli istraživanje, što ljudi ne razmišljaju imaju li uključene stražnje pozicije ili ne. Naime, instrumenti i prednja svjetla rade, pa se time i ne zamaraju misleći da su svjetla uključena.

Hoće li to utjecati da se homologacijski zahtjev promijeni i da se obveznim proglasi istodobni rad ne samo prednjih već i stražnjih dnevnih svjetala, ostaje nam tek vidjeti. Statistika EU kaže da su dnevna svjetla smanjila broj nezgoda između pet i 15 posto. S druge strane, u SAD-u je zaključak da smanjuju brohj nezgoda samo za 0,3 posto. Kako god bilo, prednja svjetla su odličan dodatak. U slučaju LED tehnike dizajnerima daju slobodne ruke pa je svjetlosni potpis automobila na cesti ipak puno zanimjiviji nego do prije nekoliko godina, zar ne?