Sigurnost

Udes od 42 milijuna dolara

Slučaj udesa koji je rezultirao ogromnom odštetom zorno pokazuje zašto popravke vozila treba provoditi tvornički propisanim i odobrenim postupcima

Vladimir Baće |

Jedan tipičan sudar malog kompakta i velikog terenca, kakvi nisu rijetki u Americi, završava, rekli bi, očekivano. Mala Honda Jazz razderane sigurnosne zone oko putničke kabine ne osigurava dovoljnu sigurnost svojim putnicima koji trpe ozbiljne ozljede. K tome vozilo čak i djelomično izgara u požaru koji nastaje kao posljedica sudara.

Na prvi pogled riječ je o običnom sudaru s teškim posljedicama koje nije bilo moguće izbjeći. No, tijekom istraživanja ovog udesa, kojeg su Matthew i Marcia Seebachan doživjeli 2013., otkriveno je da je njihova Honda Jazz iz 2010. bila popravljana u servisu kako bi se opravila veća šteta od udara tuče. Tijekom popravka zamijenjena je i oplata krova. Nažalost, tijekom popravka servis se nije držao tvorničkih uputa koje naglašavaju da se oplata krova mora točkasto zavariti na više mjesta na okvir krova i poprečna ojačanja. Umjesto toga, krov je jednostavno zalijepljen na nosivi okvir što vjerojatno ne bi nikad bilo otkriveno da nije došlo do sudara.

Oplata krova, iako je riječ o vrlo tankom i fleksibilnom komadu lima, ima ključnu funkciju u očuvanju integriteta zaštitne strukture putničke kabine u slučaju udesa. Štoviše, ponekad je unaprijed integrirana očekivana deformacija krova, u cilju apsorpcije energije udara. No, ako oplata krova nije pričvršćena na pravi način, poput ovog slučaja gdje je ona zalijepljena umjesto zavarena, onda integritet karoserije dolazi u pitanje. U slučaju ovog sudara cijela oplata krova odjednom se odvojila i bitno oslabila strukturu vozila u tom trenutku.

Važno je napomenuti da je lijepljenje danas jedan od uobičajenih metoda spajanja u auto industriji. Imamo i cijele automobile koji su spajani isključivo ljepilom, no takav postupak je unaprijed osmišljen, proračunat i testiran od strane proizvođača. Problem nastaje kada serviser na svoju ruku ne poštuje proizvođačeve specifikacije.

Za pretrpljene ozljede i tjelesna oštećenja sud je oštećenom paru dodijelio čak 42 milijuna dolara odštete, što nije nečuvena praksa u Sjedinjenim Državama, no cijeli slučaj nam pokazuje važnost pravilnog popravka automobila, čak i u slučaju naizgled jednostavnih šteta poput one od tuče.