Povijest

Audi 72 i Audi 80: svjedoci prošlosti iz AutoZubak Audi salona u Sesvetama

U AutoZubak salonu u zagrebačkim Sesvetama se, između svih novih modela Audija, na galeriji odnedavno mogu vidjeti i dva povijesna modela Audija koje osim znatiželjnih pogleda posjetitelja prati i zanimljiva priča iz povijesti...

Branimir Tomurad |

Nikada oldtimeri nisu bili zanimljivi i privlačni kao danas, u brzom vremenu u kojem živimo ukorak s tehnologijoom koja se munjevito razvija. Biti ljubitelj je važno kada se bavite automobilima, a kada AutoZubak u salon stavi doslovno prvi model s kojim je marka počela postojati pod tim imenom svakako ćete poželjeti zaviriti i napraviti krug oko vremešnih izložaka. Audi 72 i Audi 80 B1 u top su formi i pravi su prozor u prošlost marke Audi. Nalaze se na galeriji, iznad svih novih blještavih Audijevih modela, gdje možete odsjesti uz kavu i razgledati ih. Poznato je da je Audi nekada postojao kao Auto Union kojeg su činili Audi, Horch, DKW i Wanderer, a utemeljen je 1932. godine. Da malo preskočimo i ne duljimo, samo ćemo napisati kako je ime Audi bilo namijenjeno modelu, a postalo je ime čitave marke godinu nakon toga.

Crveni Audi 72 pravi je svjedok vremena u kojem je nastao. Specifičan po stavu, uvijek mu je nos bliži podu od stražnjeg kraja. On je zapravo bio evolucija modela kojeg je DKW prodavao pod svojom značkom. Primjetit ćete i pune čelične kotače s ratkapama, cijev za točenje goriva ispod stražnjeg desnog svjetla i puno kromiranih dijelova. Visok i komotan, s velikom kabinom i ravnom podnicom, Audi 72 nudio je sve što je putnicima tada trebalo. Sjednete li u vozačku fotelju i dotaknete li bakelitni tanki obruč volana zapitat ćete se živimo li u vremenima koja jednostavno idu prebrzo? Doduše, i ovo je čudo jurilo gotovo 150 km/h! Zatvorite vrata za sobom i počastit ćete se mirisom dobro očuvane unutrašnjosti starog automobila i zvučnim filterom koji će ublažiti žamor golemog Audi salona.

Prvi poslijeratni Auto Union Audi predstavljen je 1965. godine jednostavno pod imenom – Audi. Nastao na bazi DKW-ovog modela F102 koji je ujedno i posljednji zapadnonjemački serijski automobil s dvotaktnim motorom, Audi tipske oznake F103 bio je pokretan vodom hlađenim četverocilindrašem razvijenim za vojne potrebe. Zanimljivo, taj motor plod je suradnje s Mercedes-Benzom. Specifičan je po, za svoje vrijeme, izuzetno visokoj termodinamičkoj učinkovitosti motora. Iz modela Audi koji isprva nije imao nikakav dodatak niti brojčanu oznaku uz ime, kasnije su nastali i ostali noviji modeli Audi 60, Audi 72, Audi 75, Audi 80 te kasnije Audi Super 90 čije su oznake redom određivale snagu motora. Tako je modelska oznaka postala imenom nove marke. U prve tri godine proizvedeno je ukupno 80.000 primjeraka Audija 72 koji je za svoje vrijeme bio vlo moderan zbog svojih naprednih tehničkih rješenja. Motor s visokim kompresijskim omjerom od 11.2:1 imao je aerodinamički dorađen usisni kolektor koji je stvarao vrtlog pozitivno utječući na homogenost smjese 98-oktanskog goriva i zraka, a bio je smješten toliko naprijed da nije ostavljao mjesta hladnjaku koji je zbog toga pomaknut ulijevo. Audi, odnosno Audi 72, tvrtku je doslovce podigao iz poslijeratnog pepela i označio novi početak onoga što je u budućnosti postalo čisti napredak kroz tehniku i svjetski uspjeh marke.

Jasno, nakon njega, Audi 80 čini se vrlo moderan i svjež. Doduše, odmah je jasno da je izvana odmah naizgled manji, ali i dalje komotan. Karoserija je bila u skladu s vremenom, a položaj za volanom ugodan i opuštajuć. Komotna stražnja klupa nagnat će vas na pomisao da su današnji auti veliki izvana i mali iznutra, ali sigurnosne norme učinile su svoje. Puno je moderniji i ljubiteljima starijim od 30 godina zasigurno je lakše prisjetiti se prvih „Osamdesetki“ iz prometa još kasnih 1990-ih kada je i dalje bio čest na prometnicama. Trajan i pouzdan, Audi 80 B1 bio je odličan uvod u ono što će se kasnije pokazati uspješnom budućnosti koja se gradila baš na takvom pristupu - jednostavan, trajan, pouzdan, odlične izrade i s modernom tehnologijom.

Audi tipske oznake B1 predstavljen je 1972. godine u Europi kao Audi 80, a u Australiji, Americi i Kanadi kao Audi Fox. Donosi verzije s dvoje i četvero vrata, ali i novorazvijene četverocilindraše zapremnine 1.3 te 1.5 litara. Zanimljivo je da se upravo ta serija motora oznake EA827 u svojim evolucijski naprednim inačicama i dan danas ugrađuje u modele Volkswagen grupacije. Oznaka L donosila je i dašak luksuza, bazni model zvao se jednostavno 80 ili 80 S, dok je najluskuzniji i najopremljeniji bio model 80 GL. Prednji ovjes bio je napredni MacPherson koji je i danas kao koncept najčešći u modernim automobilima, a davne 1973. Audi 80 okrunjen je i titulom Automobila godine ispred Renaulta 5 i Alfa Romeo Alfette. Na pojedinim tržištima bilo je moguće dobiti i Audi 80 Avant koji je u suštini bio Passat s prednjim dijelom Audija 80. I prije redizajna iz 1976. koji je tek neznatno izmijenio izgled, Audi 80 bio je ne samo bestseler u svojoj klasi, već i sigurnosno vrlo napredan automobil. Prednji amortizeri bili su postavljeni pod velikim nagibom, što je donijelo stabilnije ponašanje pri snažnom kočenju, a dvokružni kočnički sustav bio je inteligentno konstruiran na način da su hidraulični krugovi raspoređeni dijagonalno što je u slučaju da bilo što zakaže osiguralo sigurno kočenje dva dijagonalna kotača – jednog prednjeg te jednog stražnjeg. Audijev B1 naslijedio je kasniji model B2.

Ako ste od onih koji vole sjesti i u miru popiti kavu uz pogled na stari auto, poziv uvijek stoji. To će umiriti srce svakog ljubitelja koji voli zaviriti kroz prozor u prošlost. Ceste su bile sporije, putovalo se čitave dane, a košare za piknik i plastični beštek ukrašavali su melankolične fotke iz djetinjstva koje svi čuvamo u albumima uz nezaobilazne priče s ljetovanja. Danas samo uzmemo karticu i na izlazu platimo. Auti su nam toliko brzi da putujemo svega par sati. Nemamo ritual odmaranja i razgledavanja usput jer su auti jednostavno preudobni. Gdje smo onda pogriješili? Nigdje. Svako vrijeme nosi svoje. Pogled na stari auto pruža smiraj, malo odmora za dušu i lijep je predah za svakog oktanoglavca koji se ponekad zaželi dobrih starih vremena i ideje kako smo lijepo provodili vrijeme na kotačima. Za mnoge ljubitelje automobila, svijet je izgledao puno ljepše u odrazu kromiranih ratkapa...

Fotografije: Vladimir Baće

 

TEHNIČKI PODACI:

Audi 72
Proizvodnja:
1965.-1968.
Tipska oznaka: F103 (1965.-1972.)
Prethodnik: DKW F102
Nasljednik: Audi 80 B1
Motor: četverocilindrični, benzinski, hlađen vodom
Obujam: 1697 ccm
Kompresijski omjer: 11.2:1
Snaga: 72 KS
Najveća brzina: 148 km/h
Dimenzije: Duljina 4380 mm, širina 1626 mm
Masa praznog vozila: 960 kg

 

Audi 80L
Proizvodnja:
1972.-1978.
Tipska oznaka: B1
Prethodnik: Auto Union Audi
Nasljednik: Audi 80 B2
Motor: četverocilindrični, benzinski, hlađen vodom
Obujam: 1297 ccm
Snaga: 60 KS
Najveća brzina: 147 km/h
Dimenzije: Duljina 4245 mm, širina 1600 mm, visina 1360 mm
Masa praznog vozila: 845 kg