Povijest

Fiat 500 postao izloškom u muzeju suvremene umjetnosti u New Yorku

Na izložbi "The value of good design" u New Yorku Fiat 500 je izložen kao remek-djelo industrijskog dizajna

Branimir Tomurad |

Originalni Fiat 500 s motorom straga postao je ikona dizajna zahvaljujući prepoznatljivom obliku i minijaturnim dimenzijama. Proizvodili su se od 1957. do 1975. godine, a i danas ih se može vidjeti podosta na cestama. Dva je puta "oživljen" modernijim inačicama, prvo modelom Cinquecento tamo 1991. godine te kasnije puno sličnijim modelom 500 s motorom sprijeda i retro dizajnom 2007. godine. No, ništa se ne može mjeriti s jednostavnošću originala koij ima nevjerojatan šarm.

Njujorški je MOMA (muzej suvremene umjetnosti) jedan od onih koje se stavlja u rečenicu kao mjerilo za dobar dizajn, pa ćete tako od svakog ljubitelja Fiata 500 ubuduće slušati kako je bio izložen u MOMA-i te kako je tema izložbe bila "The Value of Good Design", odnosno u prijevodu - vrijednost dobrog dizajna. Izložen je Fiat 500 kao izraz "dobre forme koja prati funkciju". Ništa čudno, jer taj je maleni automobilčić dizao poslijeratnu Italiju na noge, a prijevoz za četveročlanu obitelj nikada nije bio tako lijep i melankoličan.

Fiat 500 je nudio čak i dovoljno prostora, bi je udoban, ekonomičan i povoljan za kupnju te jednostavan za održavanje. Ono najbolje je njegov maleni platneni komad krova koji je, iako je funkcija bila prevesti četvero, ipak pružao pogled u nebo i romantičan osjećaj vožnje s užitkom. S druge strane, u šali su govorili kako platno štedi željezo.

Voljeli malene Fiate ili ne, mnogi će se složiti kako su to izuzetno dobro konstruirani automobili prilagođeni gradskom i prigradskom prometu. Zanimljiv je i pristup kojeg je poduzeo Paolo Tumminelli izloživši na salonu u Baselu doslovce prebijenu Fiat Pandu uz opasku: "ovo je posljednji svjedok vremena kada su automobili bili napravljeni da služe ljudima, a ne obrnuto". Nije teško složiti se s time kada znate da Fiati po Italiji s godinama dobivaju na šarmu kako ih snalaze ožiljci iz života u burnom prometu. To stoji i za Fiat 500 kojeg su kasnije kopirali i veći Fiat 600 koji se kod nas radio po licenci u Zastavi i zvali smo ga Fićo. Svejedno, puno bolji srodnik Fiata 500 je popularna Peglica ili Fiat 126 s kojim uvelike dijeli mehaniku, no ne i obline.

Nemojmo zaboraviti da je usporedba Fiata 500 i popularne Peglice kao kada uspoređujete Ferrari i Lamborghini. Razmislite, ima nešto u tome, i svakako pogledajte video.