Test

Renault Zoe: najjeftiniji dalekometni električar

Ne može se reći da je jeftin jer stoji preko 200.000 kuna, ali na 100 km troši svega desetak kuna i vozi na struju - proveli smo zimskih tjedan dana za volanom, evo naših iskustava

Branimir Tomurad |

Električni automobili lome koplja znalcima i neznalcima. Što je najgore, kako oni ponovno definiraju svijet automobila na jedan drugi način, može se reći i kako znalci iz auto-moto svijeta zapravo jako malo znaju o električnim modelima. Dakle, dva se svijeta sukobljavaju: onaj koji je informiran s onim neinformiranim koji zagovara isključivo klasičan ili električan auto. Najbolji način upoznavanja je vožnja, a mi smo testirali Renault Zoe Z.E. 40 tijekom zimskih tjedan dana i došli do puno zaključaka. Malo nam je na trenutke bilo hladno, nekoliko puta smo čekali uz kavicu punjenje baterije, nekoliko puta "poljubili vrata" punionice koja je, eto, baš sada zauzeta, ali smo se i poprilično zabavili. Jer, svemu unatoč, Zoe je pravi automobil s pravim realnim dometom od barem 200 km zimi po gradu i zapravo može biti poprilično zabavan.

Dizajn je drugačiji nego na drugim Renaultovim modelima, ali vrijedi isto kao i kod svih električara: propuštena je prilika da se način konstruiranja i dizajn automobila promijene iz temelja. Zoe je svoj, drugačiji od "fosilnih" modela, ali i dalje je klasičan auto. Simpatičan nos, prozirna stražnja svjetla, LED prednja u braniku, unutrašnjost kao u Clija, odnosno njemu vrlo slična. No, sve sličnosti prestaju kada stisnete "start" i ništa se ne dogodi. Malo animacije i tihi zvukovi koji daju do znanja da je ovaj auto tih. Krenete praktički bešumno, ali osjeća se emitiranje zvuka koji ipak pomaže pješacima sve do 30 km/h, a kasnije buku počnu raditi strujanje zraka i gume. Ubrzanje je sjajno, a na ekranu nam je stajao doseg s punom baterijom od 300 km. Već sljedeći hladniji dan s temperaturom malo ispod ništice doseg je značajno pao, ali tih je 200 km za takav mali auto sasvim dovoljno.

U vožnji je Zoe vrlo tih, i zasigurno je najkvalitetnije napravljeni Renault. Što zbog veće težine, što zbog logičnog predimenzioniranja svih dijelova ovjesa jer je to tek prva generacija teških električnih auta, Zoe ne lupa, odlično upija rupe, a ima i zavidnu količinu prianjanja zahvaljujući niskom težištu. Baterije su ispod stražnjeg sjedala, motor je sprijeda i prirodno ima dobar raspored masa. Brzi ulasci u zavoje su korisni vozaču jer njima čuva energiju, odnosno ne mora stalno usporavati i ubrzavati već se vozi na inerciju. Kada se vozite nizbrdo, rekuperacija omogućuje punjenje baterije. Jasno, kada pedalu gasa držite konstantno lagano pritisnutom možete izvući i tzv. "coasting" odnosno kliziti bez trošenja struje. Ono što je zanimljivo jest da će vas Zoe natjerati da se trudite voziti čim bolje, a savjet od trenera zelene vožje u meniju uvijek je dobrodošla stvar za početnike, ali i one napredne. Najbolje će ga, sigurni smo, voziti - biciklisti!

Stražnja klupa je ključ upotrebljivosti i omogućuje vam da Zoe nazovete čak i obiteljskim autom. Straga neće biti ugodno visokima, ali ljudi prosječnog rasta i djeca u sjedalicama neće puno prigovarati. Može se reći kako je Zoe najjeftiniji novi električni auto s četiri sjedala i s početnom cijenom od 251.900 kuna, a da u njemu ima dovoljno komocije i udobnosti za odlaske na dulja putovanja. Može pojuriti autocestom, ali domet se rapidno smanjuje. Može se puniti na brzoj punionici i potrebno vam je 25 minuta da bateriju napunite do gotovo 80 posto što je opet dovoljno za 250+ km. Jasno, može se puniti i na kućnoj utičnici, ali zbog ograničene struje punjenja (vuče svega 1,5 kW na šuko utičnici) potrebno mu je gotovo 24 sata da se potpuno napuni ako je sasvim ispražnjena baterija. Kada je na snazi noćna tarifa, 10,50 kn bilo nam je dovoljno za punjenje za doseg od 100 km.

Zoe ima i nekoliko mana, koje se odnose na sve električne aute. Ima grijanje, ali ono se može usporediti s puhanjem fena za kosu. U ECO modu grijanje je još slabije. I podosta smanjuje domet. Visoka mu je i cijena kada ga usporedite s autom sličnih gabarita. Evo, u slučaju Clija cijena mu je i više no dvostruka. Međutim, donosi zanimljivo novo iskustvo vožnje, 10 puta niže troškove po kilometru i tu leži njegova ljepota - u nekakvoj varijanti leasinga za nekoga tko preko 90 posto vremena boravi u gradskoj i prigradskoj vožnji, električni auto poput ovog ima smisla ako ga možete ekonomski opravdati, a onu razliku u višoj cijeni opravdati željom za novim iskustvom. Vrijedi probati.

Motor i pogon
92
Vozne osobine
91
Unutrašnjost i praktičnost
84
Oprema i udobnost
86
Vrijednost za novac
82
Zoe je jedan od najpovoljnijih "električara" kada razmišljate kroz jednadžbu ponude prostora i dosega s jednim punjenjem baterije.
  • Renaulz Zoe R90 Intens Z.E. 40
  • Motor: Elektromotor
  • Emisija CO2: 0 g/km
  • Snaga: 92 KS
  • Moment: 225 Nm
  • Mjenjač: -
  • Pogon: Prednji
  • Ubrzanje od 0-100 km/h: 11,4 s
  • Najveća brzina: 135 km/h
  • Deklarirana potrošnja: 13.3 kWh/100 km
  • Potrošnja na testu: 17 kWh/100 km
  • Cijena testiranog modela: 271.660 kn